Månadens kvinnoförbundare: Ulla-Maj Salin

01.03.2017 kl. 09:00
Svenska Kvinnoförbundet i Korsholm presenterar Ulla-Maj Salin, månadens kvinnoförbundare i mars.

Ulla-Maj Salin - pensionär, inspiratör och kommunpolitiker

Ulla-Maj verkade som ordförande i Svenska Kvinnoförbundet i Korsholm åren 2007-2016. Under sin tid som ordförande fick föreningen ett uppsving. Hon ville ge Kvinnoförbundet synlighet i Korsholm genom att ordna evenemang riktade till allmänheten. Kursen "Familjejuridik" gick som en serie föreläsningar i alla kommundelar. Med Ulla-Maj som inspiratör blev "Ljus-inte våld"-kampanjen ett årligen återkommande evenemang med engagerade föreläsare. Fruntimmersmarknaden på Smedsbytorg är ett annat återkommande evenemang som drar stora folkmassor under fruntimmersveckan i juli.

Efter kommunalvalet 2012 ordnade Kvinnoförbundet i Korsholm, på Ulla-Majs initiativ, sina första mentorträffar för nyinvalda kvinnor i politiken. Dessa mentorträffar fortsätter som årligen återkommande tillställningar med inspirerande föreläsare och workshopar. Ulla-Maj är utöver fullmäktigeledamot också medlem i socialnämnden och personalsektionen samt aktiv inom ett flertal samhällsnyttiga föreningar i Korsholm.

Petra Qvist-Hämäläinen