Månadens kvinnoförbundare: Solveig Kaiser

01.04.2017 kl. 09:00
Svenska Kvinnoförbundet i Sibbo presenterar Solveig Kaiser, månadens kvinnoförbundare i april.

Solveig Kaiser

Född 1951 i Helsingfors

Barnskötare / pensionär

Bodde i Helsingfors till 1982 och var då aktiv scout och scoutledare. I Sibbo blev mitt samhällsintresse konkret då det grundades ett Kvinnoförbund 1984. Jag hade min baby med på det grundande mötet och blev invald i styrelsen. Har faktiskt suttit i styrelsen nästan alla dessa år, 2001-2004 och 2009-2014 också varit ordförande.

Jag har varit med i Centalstyrelsen för Svenska Kvinnoförbundet under 4 olika ordföranden detta århundrade.

Min karriär omfattar dessutom 4 år i SFP:s lokalavdelnings styrelse, i två repriser som kommunorganisationens vice ordförande.

Mitt verkliga politiska intresse har varit och är barnens rättigheter och välbefinnande. Kvinnornas har kommit på köpet. Då det blivit valtider har jag engagerat mig, sökt kandidater, hjälpt rent praktiskt. Jag trivs med detta arbete.

Dessutom är jag aktiv i många andra föreningar, handarbetar och har börjat knyppla. Som pensionär besöker jag varje vecka daghemmet jag jobbade på och håller sagostund med barnen. Att "läsa" sagor utan bok ger både barnen och mig  en fin stund. Också de 7 barnbarnen är viktiga.

Petra Qvist-Hämäläinen