Månadens kvinnoförbundare: Tarja Rinne

01.05.2017 kl. 09:00
Svenska Kvinnoförbundet i Pargas presenterar Tarja Rinne, månadens kvinnoförbundare i maj.

Tarja i ett nötskal

Född i Björneborg 1946 (helt finskspråkig familj); student från Säkylän yhteiskoulu 1965, hum kand, Turun yliopisto 1973.

Arbete: Translator i Pargas stad 1973-1987; Översättare vid Länsstyrelsen i Åbo o Björneborgs län/Länsstyrelsen i Västra Finlands län 1987-2010; Överinspektör vid Regionförvaltningsverket i Sydvästra Finland, 2010-2011 (fram till pensioneringen)

Samhällsengagemang (1987-2016)

Talrika uppdrag inom SFP och dess kvinnoorganisation (se förteckningen) fr.o.m. 1987- (axplock: mångårig styrelsemedlem och ordf. för SFP:s lokalavdelning (sammanlagt 11 år av vilka 5 år ordförande), och partiets lokala kvinnoorganisations ordförande (9 år); mångårig medlem i kommunorganisationens (18 år) och kretsorganisationens styrelser (5 perioder; bl.a. I vice ordförande i kommunstyrelsen).

Mångåriga politiska förtroendeuppdrag både lokalt (stadsfullmäktige 12 ersättare; 4 år ordinarie), stadsstyrelsen (4 år ers., 4 ordinarie sst-medlem), ordförande för sst:s servicesektion(4 år), nämndmedlem i olika nämnder, fastighetsdirektion; slgt 16 år), församlingen (gemensamma kyrkofullmäktige 3 perioder), och regionalt och interkommunalt (bl.a. Kårkulla sk 8 år, Egentliga Finlands förbunds styrelse ersättare 4 år, Egentliga Finlands sjukvårdsdistrikts styrelse ersättare 4 år och ersättare i fullmäktige 4 år , Åbolands sjukhus minoritetsspråknämnd ersättare 4 år). Jag har kandiderat i 6 kommunalval (1992-2012) och i ett riksdagsval (2007). Jag har också varit fackföreningsaktiv under flera år: förtroendeman och huvudförtroendeman.

Under de gångna 30 åren har det blivit flera och flera förtroendeuppdrag. Intresset och nyfikenheten för samhällsfrågor har funnits sedan ungdomen: scoutverksamhet, olika aktiviteter redan under skoltiden (bl.a. teater). Allt detta plus arbete och vistelse utomlands och en vilja att vara delaktig, att utveckla, vara konstruktiv, med liberal livssyn, att kunna och få påverka har varit de drivande krafterna.

Samhällssyn: att grundprinciperna för det nordiska välfärdssamhället ska bevaras och utvecklas, arbete för jämlikhet och jämställdhet samt folks välmående; en human inställning till flyktingar och integrering av nyfinländare. Jag har alltid betonat vikten av samarbete.

Varför har jag engagerat mig? Kännetecknande för mina engagemang torde vara att jag aldrig trugat mig själv, utan har alltid blivit tillfrågad. Jag har väl varit i rätt tid på rätt plats. Jag tror att jag p.g.a av mitt intresse för samhället och medmänniskor känt att jag kanske samhället skulle ha någon nytta av mig så har jag sagt ”ja” och har jag sålunda tagit mitt ansvar.

Såväl andra som jag själv har funderat hur jag hunnit och orkat med allt trots heldagsarbete i 38 år (24 år pendlat till Åbo), ensamförsörjare för tre barn (barnen var 7, 4 och 4 vid skilsmässan 1985). Även mina barn har haft många olika hobbyer som jag som mamma har engagerat mig i. Det har blivit otaliga skjutsar, bakade kakor, försäljningsbord vid fotbollsplan, ishockeyrinken, resor till judotävlingar utomlands, likaså andra turneringar både utomlands och i Finland.  Nu är barnen vuxna och utflugna och har egna familjer. Jag är mormor och snart också farmor. Livet har varit rikt och varje period har haft sina utmaningar och glädjestunder. Under de fem senaste åren har jag ansvaret också för min ålderstigna, Alzheimersjuka mamma (89 år).

Det verkar finnas krafter om det finns vilja. Har undrat nu och då, hur mitt samhällsengagemang påverkat barnen. Åtminstone har de blivit väldigt självständiga och kan stå på sig – sönerna kan stryka sina skjortor!

Varför blev det SFP? Lokalavdelningens i Pargas Centrum dåvarande ordförande Rolf Söderström tog kontakt inför årsmötet 1987 och så blev jag vald till styrelsen och till sekreterare. Så började min politiska ”karriär” som fortsätter åtminstone till slutet av maj 2017.

Petra Qvist-Hämäläinen