Månadens kvinnoförbundare: Marianne Nyqvist-Mannsén

01.02.2017 kl. 09:00
Svenska Kvinnoförbundet i Närpes presenterar Marianne Nyqvist-Mannsén, månadens kvinnoförbundare i februari.

Marianne Nyqvist-Mannsén, född 24.5.1953 i Nedervetil. Hon blev student från Gamlakarleby svenska samlyceum 1973. Efter avlagd KH-examen i Åbo och auskulteringsåret i Vasa arbetade Marianne som lärare till pensionering sommaren 2014.

Marianne var fackligt aktiv inom FSL och engagerade sig i Finsklärarföreningen och Österbottens svenska språklärarförening för att kunna påverka utvecklingen av språkundervisningen. År 2014 förlänades Marianne Finlands Vita Ros Ordens Förtjänstkors för sitt arbete språkundervisningen till fromma som språklärare i Närpes stad.

Via engagemanget i FSL och inom språklärarföreningarna väcktes Mariannes intresse att driva också andra samhällsfrågor politiskt inom SFP och inom Svenska Kvinnoförbundet. Marianne var under några år Svenska Kvinnoförbundets representant i kretsstyrelsen i Österbotten.

Efter att i flera val hört till skaran valarbetare ställde Marianne själv upp som kandidat i kommunalvalet 2012 och blev invald. Som fullmäktigeledamot har Marianne lyft fram jämställdhetsfrågorna på fullmäktigeagendan. På Svenska Kvinnoförbundet i Närpes' och hennes initiativ undertecknade Närpes stad i januari 2014 den europeiska deklarationen om jämställdhet mellan kvinnor och män i lokalförvaltningen.  Hon ledde arbetsgruppen som utarbetade Närpes stads jämställdhetsplan som trädde i kraft från 2016.

Marianne är sfp-fullmäktigegruppens ordförande samt medlem i stadsstyrelsen i Närpes. Hon är medlem i Svenska Kvinnoförbundets förbundsstyrelse samt partifullmäktigemedlem.

Eftersom hennes intresse för att påverka i olika samhälleliga frågor bara har ökat med åren ställer Marianne  upp som kandidat i kommunalvalet i april 2017, som sfp:are och kvinnoförbundare, givetvis.

Petra Qvist-Hämäläinen