Månadens kvinnoförbundare: Saga Lindqvist

01.02.2017 kl. 09:00
Svenska Kvinnoförbundet i Närpes presenterar Saga Lindqvist, månadens kvinnoförbundare i februari.

Saga Lindqvist – nyfiken på det mesta

Saga Lindqvist föddes den 2 mars 1923 på Vettmossen i Yttermark, Närpes. För den vetgiriga och redan då debattglada Saga blev skolgången kort. Hon hann med folkskola plus en knapp termin i folkhögskola, innan kriget kom emellan. Trots hårt och tungt arbete hann Saga också med mycket annat. Tidigt kom hon med i Finby Marthaförening och blev ordförande efter en av sina inspiratörer, Hulda Långbacka.

Sagas politiska hemvist har alltid varit Svenska folkpartiet och Svenska Kvinnoförbundet. Hon hann sitta i många nämnder inom Närpes kommun och var ledamot i kommunfullmäktige i två perioder. I flera sammanhang har hon varit den första kvinnan bl.a. i Närpes Handelslages förvaltningsråd och som nämndeman vid Närpes häradsrätt. Hon var nämndeman i 20 år och blev den första kvinnan som där förlänats häradsdomares titel.

Petra Qvist-Hämäläinen