Anna Jungner-Nordgren: Regeringens politik slår hårt mot kvinnorna

09.09.2015 kl. 16:00
Svenska Kvinnoförbundet 9.9.2015

Igår kom regeringen med sitt arbetsmarknadspaket. Söndagsersättningarna sjunker, vid sjukdom får man ingen lön för den första sjukdagen och semestern förkortas i den offentliga sektorn. Regeringen säger att de har bedömt nedskärningarnas konsekvenser för jämställdheten. Svenska Kvinnoförbundet ställer sig kritiskt till förslagen och påminner regeringen om att det är myndigheternas skyldighet att främja jämställdheten.

- Jag skulle vilja se den könskonsekvensbedömning som regeringen säger sig ha gjort. Det är helt uppenbart att nedskärningarna påverkar särskilt lågavlönade kvinnodominerade branscher, säger Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anna Jungner-Nordgren.

Svenska Kvinnoförbundet påminner om att de inbesparingar som måste göras i Finland inte får leda till att jämställdheten försämras. Jungner-Nordgren inser att alla branscher på något sätt måste bidra till spartalkot, men påpekar att nedskärningarna måste utfalla jämnare mellan kvinno- och mansdominerade branscher.

- De som nu kommer att lida mest av regeringens nedskärningar är lågavlönade kvinnor inom den offentliga sektorn. Av arbetstagarna till exempel inom kommunsektorn är omkring 80 procent kvinnor. Att regeringen då påstår att de har gjort en könskonsekvensanalys av nedskärningarna och sen ändå beslutar att de ska drivas igenom är oansvarsfullt, säger Jungner-Nordgren.

Nedskärningarna i söndagsersättningarna drabbar särskilt branscher där kvinnor redan nu kämpar med låga löner och med att få vardagen att gå ihop. Jungner-Nordgren undrar hur regeringen har tänkt att till exempel ensamstående kvinnor som arbetar med låga grundlöner inom sjukvården eller handeln ska kunna kompensera för minskningen i söndagstilläggen.

- Nedskärningarna i kombination med höjningen av dagvårdsavgifterna, det sänkta barnbidraget och skärpningen gällande sjukkarensen kommer att leda till att lågavlönade kvinnor tvingas gå på jobb när de är sjuka för att de helt enkelt inte har råd att vara sjuka. Att skära i lågavlönade kvinnodominerade branscher är ett slag i ansiktet mot alla kvinnor som sliter med låga löner i både fysiskt och psykiskt påfrestande branscher. Det här får inte Finlands ekonomi på fötter igen, säger Jungner-Nordgren.

Jungner-Nordgren ser dock en liten ljusglimt i regeringens paket vad gäller planerna att jämna ut kostnaderna för föräldraskap. Enligt paketet ska arbetsgivaren få en engångsersättning på 2500 euro när föräldern återvänder till sitt jobb efter föräldraledigheten.

- Det är positivt att regeringen vill främja unga kvinnors ställning på arbetsmarknaden. Jag hade dock hoppats på en lösning som skulle ha jämnat ut kostnaderna för föräldraskap mer jämställt mellan arbetsgivarna, istället för den här nya kostnaden som staten nu kommer att stå för, säger Jungner-Nordgren.

För mera information:

Förbundsordförande Anna Jungner-Nordgren