Svenska Kvinnoförbundet: Amnesty ställer sig på hallickarnas sida

12.08.2015 kl. 13:21
Pressmeddelande 12.8.2015

Igår kväll röstade människorättsorganisationen Amnesty International ja till en legalisering av sexköp och bordellverksamhet.

Förslaget om att arbeta för en universell avkriminalisering av alla delar av prostitution gick igenom på organisationens kongress igår trots att kvinnoorganisationer och överlevare från prostitution runt om i världen har vädjat till Amnesty att stoppa förslaget.

- Amnesty Internationals beslut att ställa sig bakom en legalisering av sexköp, hallick- och bordellverksamhet är synnerligen beklagligt, säger Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anna Jungner-Nordgren. Genom att förespråka en legalisering av sexköp och bordellverksamhet ställer sig Amnesty på hallickarnas och exploatörernas, inte de utsatta kvinnornas och flickornas sida.

Svenska Kvinnoförbundet påpekar att Amnestys nya förslag om att legalisera sexhandeln strider mot både FN:s konvention om avskaffande av all slags diskriminering av kvinnor (CEDAW) och FN:s särskilda resolution mot prostitution och människohandel.

- Utsatta och marginaliserade kvinnors mänskliga rättigheter tryggas inte genom att legalisera hallickverksamhet och bordeller. Amnestys ståndpunkt gällande prostitution är könsblind och vidkänner inte den självklara kopplingen mellan sexköp och trafficking. Amnestys nya beslut ignorerar helt och hållet utsatthet som skapas av fattigdom, marginalisering och diskriminering av kvinnor, säger Jungner-Nordgren.

Svenska Kvinnoförbundet förutsätter att Finlands Amnesty inte kommer att arbeta för en total legalisering av sexindustrin och hoppas att organisationen istället arbetar för att stödja den nordiska kvinnorörelsens arbete för den svenska sexköpslagen.

- Kvinnoförbundet ställer sig bakom de många feminister och organisationer världen runt som fortsätter kampen för jämställdhet, kvinnors mänskliga rättigheter och rätt att inte bli utnyttjade inom sexindustrin, säger Jungner-Nordgren.

Foto på Anna Jungner-Nordgren

För mera information: