Anna Jungner-Nordgren vice ordförande för europeiska ALDE-partiets jämställdhetsnätverk

02.12.2013 kl. 10:02
Pressmeddelande 2.12.2013

Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Anna Jungner-Nordgren har valts till vice ordförande för det europeiska liberala ALDE Party Gender Equality Network. Jungner-Nordgren återvaldes till vice ordförande under ALDE-kongressen i London 28-30.11.2013. SFP tillhör den liberala ALDE (Alliance of Liberals and Democrats for Europe Party) -gruppen i Europaparlamantet.

Flo Clucas (Liberal Democrats, Storbritannien) fortsätter som ordförande för ALDE:s jämställdhetsnätverk. Till vice ordförande valdes utöver Jungner-Nordgren europaparlamentariker Gesine Meissner (FDP, Tyskland), Sissel Kvist (Radikale Venstre, Danmark) och Mireia Canals MP (CDC, Katalonien, Spanien).

ALDE Party Gender Equality Network är ett jämställdhetsnätverk för politiker i medlemspartierna i ALDE. Jämställdhetsnätverket arbetar för jämställdhet och kvinnors rättigheter i EU. Anna Jungner-Nordgren har varit med om att starta nätverkets mentorprogram för unga kvinnliga politiker i EU. Mentorprogrammet erbjuder nödvändiga kontakter, kunskap och färdigheter för unga kvinnor som ställer upp i Europaparlamentsvalet 2014. Mentorprogrammet lanseras i mars 2014.

För mera information:
Anna Jungner-Nordgren