Bild på Pia Sundell, vice ordförande för Svenska Kvinnoförbundet

Pia Sundell: Barnen i Gaza behöver vapenvila nu!

15.11.2023 kl. 11:28
Barnets rättigheter gäller alla dagar, även under tider av krig. Att stoppa våldet i Gaza är det enda sättet att skydda barnen, säger Pia Sundell, vice ordförande för Svenska Kvinnoförbundet.

- I krig och konflikter är det alltid barnen som drabbas hårdast. Situationen för barnen i Gaza är en skamfläck för världens kollektiva samvete. Civilbefolkningen i Gaza måste få den hjälp som de har rätt till och alla som togs som gisslan i Israel i oktober måste friges omedelbart, säger Sundell.

Nästan hälften av Gazas befolkning på 2,2 miljoner är barn. Det rapporteras att över 10 000 människor, varav 4000 barn, har dödats i Gaza sedan den 7 oktober. Befolkningen har ingenstans att ta skydd, och de saknar tillgång till hälso- och sjukvårdstjänster som är nödvändiga för att överleva.

Barn bombas till döds i sina hem, och enligt rapporter dör patienter och prematurer på sjukhus för att sjukhusen inte har tillgång till vatten eller elektricitet.

- Det här är omöjligt att acceptera. Vi behöver en omedelbar vapenvila och tillgång till humanitär hjälp till Gaza, säger Sundell.

Den humanitära katastrofen förvärras för varje dag som går. Människorna är utan basförnödenheter såsom mat, vatten, elektricitet och läkemedel. Otaliga människors liv är helt förstörda.

- Finlands regering och EU måste kräva vapenvila för att få ett stopp på civilas lidande. Tillsammans med det internationella samfundet måste vi sätta press på att alla parter skyddar civila och respekterar internationell humanitär rätt, säger Sundell.

Pia Sundell
Vice ordförande