Bra val av Nobelkommittén

07.10.2011 kl. 15:20
Pressmeddelande 7.10.2011

Årets fredspris är ett erkännande och bekräftande av att kvinnor behövs i arbetet för bestående och hållbar fred och i uppbyggandet av demokrati i krigs- och konfliktdrabbade länder. Svenska Kvinnoförbundet vill uttrycka sin glädje över att Nobels fredspris i år har tilldelats Ellen Johnson Sirleaf, Leymah Gbowee och Tawakkul Karman för sin ickevåldskamp för kvinnors säkerhet och rätt till deltagande i fredsbyggande arbete.

Det är fint att vikten av kvinnors deltagande i konflikthantering och fredsfrågor lyfts fram och uppmärksammas på detta sätt säger förbundsordförande Carola Sundqvist. I fredsförhandlingar och -processer har det varit svårt för kvinnor att komma med på beslutsfattandenivå eftersom traditionella och patriarkala värderingar dominerat och det setts som en manlig sfär. Då fler kvinnor i konfliktområden ges plats vid förhandlingsborden, synliggörs krisernas inverkan på kvinnor och barn och arbetet för att stabilisera samhället inkluderar alla, betonar Sundqvist.

FN:s resolution 1325 ”Kvinnor, fred och säkerhet” har varit ett värdefullt redskap för att inkludera kvinnor i fredsprocesser. Finland har genom sitt handlingsprogram för resolution 1325 jobbat aktivt med att inkludera kvinnor i freds- och konfliktfrågor. Svenska Kvinnoförbundet hoppas att jobbet med att inkludera kvinnor och ge större representation till kvinnor på alla nivåer av fredsbevarande insatser fortsätter och ytterligare stärks.

Svenska Kvinnoförbundet r.f.