Anita Westerholm och Julia Ståhle

Westerholm och Ståhle: Finlands abortlagstiftning måste moderniseras

09.09.2022 kl. 16:05
Behandlingen av medborgarinitiativet som kräver att den nuvarande abortlagstiftningen från 1970 ska revideras har inletts.

Förslaget skulle bland annat innebära en förändring där den gravida inte behöver framföra orsaker för aborten fram till graviditetsvecka 12 eller två läkares beslut.

- Den nuvarande lagstiftningen är klart föråldrad och strider mot den gravidas självbestämmanderätt. Av de länder som har laglig abort är det enbart Storbritannien och Finland som kräver framförande av orsaker för att läkaren ska överväga att genomföra aborten, säger Julia Ståhle, ordförande för Svensk Ungdom.

Fri och säker abort är en väldigt viktig del av reproduktiva rättigheter. Det är klart att en friare abortlagstiftning inte ökar antalet aborter i landet i fråga, medan en strikt abortlagstiftning ökar på antalet fall där den gravida lider eller i värsta fall dör.

-Rätten till abort är en mänsklig rättighet och aborter görs oberoende, frågan är om de är säkra aborter eller farliga. Finland ska vara ett föregångarland då det kommer till självbestämmanderätt över sin kropp. Den rättigheten ska vara starkt skyddad i vår lagstiftning, säger Anita Westerholm, ordförande för svenska kvinnoförbundet