Bild på Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm

Anita Westerholm välkomnar lagförslag om att förbjuda medling vid våld i nära relationer

23.09.2024 kl. 14:30
Svenska Kvinnoförbundets förbundsordförande Anita Westerholm stödjer starkt regeringens förslag om att avskaffa medling i fall av våld och vissa andra brott mot en närstående.

- Förslaget är ett viktigt steg för att stärka skyddet för våldsutsatta kvinnor och säkerställa att dessa brott hanteras på ett rättvist och rättssäkert sätt, säger Westerholm.

Våld i nära relationer är ett allvarligt och systematiskt problem som främst drabbar kvinnor och flickor. Medling i dessa fall riskerar att osynliggöra den maktobalans som ofta präglar förhållandet mellan offer och förövare, och kan dessutom utsätta offret för ytterligare risker.

- Medlingsprocessen kan förstärka den maktobalans som redan existerar mellan offer och förövare. Genom att avskaffa medling vid våld i nära relationer skickar vi en stark signal om att våld mot kvinnor aldrig kan tolereras, och att de utsatta har rätt till rättvisa och trygghet, säger Westerholm.

Westerholm anser att det är oacceptabelt att vi i Finland hittills har tillåtit medling i fall av våld i nära relationer.

- Våld är ett brott, inte en privat angelägenhet. Vi måste säkerställa att dessa brott tas på allvar och hanteras på rätt sätt, att det inte finns en risk för att offren utsätts för påtryckning att förhandla med sina förövare, säger Westerholm.

Regeringens förslag innebär att medling i fall av våld i nära relationer ska förbjudas. I stället ska sådana fall hanteras som brottmål i rättssystemet, vilket stärker offrets ställning och minskar risken för ytterligare trauma och påtryckningar. Förslaget är i linje med internationella överenskommelser som Istanbulkonventionen och FN:s CEDAW-konvention, som kräver att medlemsstaterna vidtar effektiva åtgärder för att förhindra våld mot kvinnor och säkerställa rättslig upprättelse för offer.

- Förslaget är ett stort steg framåt för kvinnors rättigheter i Finland. Det visar att vi tar våld i nära relationer på allvar och att vi står upp för kvinnors och flickors rätt till ett liv fritt från våld, säger Westerholm.

Svenska Kvinnoförbundet vill nu se satsningar på det våldsförebyggande arbetet, som många jämställdhetsorganisationer redan gör. Regeringen har nu en unik möjlighet att stärka stödsystemet för våldsutsatta genom att säkerställa tillräckliga resurser till välfärdsområdena och Seri-stödcentren, så att alla offer får det stöd de behöver.

För tilläggsinformation:
Anita Westerholm