Svenska Kvinnoförbundets Helsingforsavdelning siktar mot kommunalvalet med Lotta Keskinen som ny ordförande

22.02.2016 kl. 12:34
Pressmeddelande 21.2.2016

Svenska Kvinnoförbundets Helsingforsavdelning rf har vid sitt årsmöte valt Lotta Keskinen till föreningens nya ordförande. Keskinen har det senaste året fungerat som Helsingforsavdelningens viceordförande. Tidigare ordförande Runa Ismark fortsätter som styrelsens viceordförande. Övriga styrelsemedlemmar är Heidi Johansson, Marina Nygård, Cecilia Ehrnrooth, Karin Palmén och Gunilla Karlsson Weckman.

Lotta Keskinen, 31, är till utbildningen ekonomie magister och politices kandidat och arbetar inom bankbranschen. Hon är från tidigare arbetsuppdrag förtrogen med frågor som berör ungdomars och unga vuxnas behov av vägledning och stöd på vägen ut i arbetslivet samt insatt i olika branschers framtidsutsikter. Hon efterlyser särskilt större genusmedvetenhet i studie- och yrkesvägledningsfrågor. Keskinen är invald i Johannes församlings församlingsråd och suppleant i Helsingfors kyrkliga samfällighets gemensamma kyrkofullmäktige. Hon kandiderade för SFP i Helsingfors i riksdagsvalet 2015.

"Det är ett inspirerande läge att inta ordförandeposten med god framförhållning till kommunalvalet. Vi har gott om tid att planera tillsammans och målet är att ett tiotal av våra medlemmar kandiderar för SFP i Helsingfors.”, säger Keskinen.

Svenska Kvinnoförbundets Helsingforsavdelning har i sin verksamhet under det senaste halvåret inriktat sig på flyktingfrågor ur ett genusperspektiv. Bevakningen fortsätter under det kommande verksamhetsåret och lokala frågor är av särskilt intresse.

”Det finns mycket att göra inom stadsplaneringen för att främja kvinnors delaktighet i samhällslivet. Centralt är att kvinnor skall få samma makt som män för att kunna forma sina egna liv i fråga om boende, familj, utbildning, arbete och fritid. Till exempel god kollektivtrafik gynnar tillgången till attraktiva arbetsplatser, vilket särskilt skulle gynna gruppen kvinnor, som har majoritet i användningen av kollektivtrafiken. Det här i sin tur gynnar näringslivet.”, säger Keskinen.

Helsingforsavdelningen träffas nästa gång för att fira Kvinnodagen den 8 mars i form av avspänd after work vid Evivakörens evenemang ”Pop på Plaza”, där även World Vision Finland presenterar sin kampanj mot kvinnlig könsstympning.

Tilläggsinformation:

Lotta Keskinen