Anna Jungner-Nordgren vill fortsätta leda Svenska Kvinnoförbundet

30.01.2016 kl. 14:06
Pressmeddelande 30.1.2016

Svenska Kvinnoförbundets förbundsordförande Anna Jungner-Nordgren meddelar idag att hon ställer upp för omval vid Kvinnoförbundets årsmöte i mars.

- Det senaste året har varit otroligt givande. Under året har Svenska Kvinnoförbundet varit aktivt i en mängd frågor såsom den subjektiva rätten till dagvård och behovet av jämställdhetsperspektiv i flyktingpolitiken och pensionsreformen. Jag vill fortsätta jobba för ett jämställt Finland med samma möjligheter och förutsättningar för kvinnor och män, säger Jungner-Nordgren.

Jungner-Nordgren konstaterar att det samtidigt har varit ett tungt år för feminismen. Hon upplever att Finland har tagit många steg tillbaka i frågor som är viktiga för ett jämställt samhälle.

- Det är synnerligen tråkigt att vi fortfarande år 2016 måste påminna regeringen om att det är myndigheternas skyldighet att främja jämställdheten, konstaterar Jungner-Nordgen.

Jungner-Nordgren valdes till ordförande för ett år sedan och har arbetat både på nationell och europeisk nivå för att stärka kvinnors ställning och möjligheter.

- Det finns en stor tillväxt- och jobbpotential i att investera i jämställdhet. En av bristerna i den finländska ekonomiska politiken är frånvaron av ett jämställdhetsperspektiv. Satsningar på kvinnors företagande, fungerande barnomsorg, ett mer jämställt familjeledighetssystem och lönejämställdhet lönar sig för alla. Jag kommer att fortsätta arbeta för att stärka kvinnors ställning och möjligheter på arbetsmarknaden, säger Jungner-Nordgren.

Svenska Kvinnoförbundet väljer förbundsordförande, tre vice ordföranden och förbundsstyrelse på sitt årsmöte 11-13 mars 2016.

För mer information:

Anna Jungner-Nordgren