Jungner-Nordgren efterlyser åtgärder för att förebygga sexuella trakasserier

14.01.2016 kl. 15:50
Pressmeddelande 14.1.2016

Diskussionen om sexuellt antastande som kvinnor utsätts för på offentliga platser fortsätter efter misstankar om att flera flickor och kvinnor har utsatts för sexuella trakasserier och övergrepp i samband med nyårsfirandet i Helsingfors. Svenska Kvinnoförbundet påpekar att det behövs omedelbara åtgärder för att förebygga allt sexuellt antastande och att samhället måste avsätta tillräckliga resurser för att trygga tillgången till stödtjänster för offren för våld mot kvinnor, så som dygnet runt hjälptelefon, lågtröskelservice samt ett tillräckligt antal skyddshemsplatser.

- Det är bra att problemet med sexuella trakasserier mot flickor och kvinnor äntligen får den uppmärksamhet det förtjänar i Finland. Samtidigt vill jag uttrycka en oro över att orsaken till den aktuella massiva uppmärksamheten är de misstänkta förövarnas härkomst, inte brotten i sig. Jag vill understryka att sexuella trakasserier och våld mot kvinnor alltid är lika allvarligt, oberoende av förövarnas bakgrund, säger Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anna Jungner-Nordgren.

Svenska Kvinnoförbundet påpekar att det är viktigt att myndigheterna är noggranna i sin rapportering av sexbrott så att offren inte skuldbeläggs.

- Jag är upprörd över de påståenden som har framkommit från myndighetshåll i den aktuella diskussionen gällande offrens beteende. Påståenden om att en orsak till sexuellt antastande är flickors och kvinnors provocerande beteende hör inte hemma i ett jämställt samhälle som respekterar kvinnors kroppsliga integritet och mänskliga rättigheter. Brottsoffret bär aldrig skulden. Det här skuldbeläggandet av offret i sexuella brott måste upphöra, kräver Jungner-Nordgren.

Sexuella trakasserier och våld mot kvinnor är ett globalt problem och det finns skadliga attityder och problem i kvinnosynen såväl i den finska kulturen som i andra kulturer. Den gemensamma nämnaren är att förövarna är män.

- Om vi ska kunna hitta en lösning på det här enorma samhällsproblemet som berör oss alla måste vi lära alla pojkar och män som bor och lever i det här landet att jämställdhet och respekt av allas kroppsliga integritet är det som gäller i Finland. Vi löser problemen bäst med jämställdhetsfostran och genom att öka jämställdheten i samhället. Vi kan förebygga sexuella trakasserier och könsrelaterat våld genom att tillsammans riva skadliga och begränsande könsroller och normer, säger Jungner-Nordgren.

För mera information:

Förbundsordförande Anna Jungner-Nordgren