Arnautovic: Stirra inte på siffror

21.03.2011 kl. 17:27
Insändare i VBL på jämställdhetsdagen 19.3.2011

Nu är det en månad kvar till riksdagsvalet och överallt märks det att fokus och intensiteten stiger. Både hos kandidater och hos väljarna. Det är bra, det betyder att man är engagerad i frågan om vad som händer med vårt land. Att värdigt diskutera saker som berör är det bästa jag vet! Medan sviterna av den hemska olyckan i Japan fortfarande ekar i hela världen, ger det oss också ett perspektiv på livet vi har här i Finland. Plötsligt är snö och slask inte så angeläget mera.

Idag, lördagen den 19 mars, flaggar Finland för Minna Canth-dagen, jämställdhetsdagen. Minna Canth var en av de förmågor som byggde vårt land. Författare och kvinna som vågade utmana könrollstänkande redan under 1800-talet. Den första finländska kvinnan som fick en flaggdag. Hennes pjäser som handlade om kvinnornas ställning i dåvarande Finland var skandalomsusade på grunda av sin radikala i framtoning. Men det var också ett steg till det Finland vi har idag.

Låt det här valet bli ett av de val där vi, invånarna i Finland, visar att vi är intresserade av vårt lands och våra invånares öde. Att bevara vår välfärdsstat betyder att upprätthålla en grundläggande trygghet för våra invånare. Vi fylls med olika siffror varje dag. Så här mycket kostar ett barn under skolåldern, så här mycket kostar ett barn i skolåldern. En åldring som bor hemma kostar så och så mycket, medan en som bor på ett hem är kanske dyrare och så vidare.

Vanliga människor förstår inte den här ekvationen. Vad de ser och känner är en förvirrad och vag bild av en framtid som saknar fokus. Och så siffror. Alltså, vi behöver mera kommunikation människorna emellan och speciellt mellan beslutsfattarna och invånarna. Vi behöver utgå ifrån att alla vi är olika och har olika behov. Många har jobbat för att vi ska ha det Finland som vi har idag. Det är vår skyldighet att upprätthålla vårt land på bästa möjliga sätt!

Vill vi behålla och utveckla Finland gäller det för oss alla att ta vårt ansvar och göra så som man gjorde när allt började - se människan.

Emina Arnautovic
Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande och kandidat i riksdagsvalet, SFP