Utvidgat hushållsavdrag

18.03.2010 kl. 20:15
Motion 5 till Svenska Kvinnoförbundets årsmöte 2010

Hushållsavdraget har kontinuerligt utvidgats under de år vi haft denna möjlighet i Finland. I dag är det möjligt att beviljas hushållsavdrag i beskattningen om man köper t.ex. vård- och omsorg till släktingar i rätt uppåtstigande led. Det betyder att man kan köpa service åt sina föräldrar eller svärföräldrar.

Handikappade vuxna, människor med psykisk ohälsa och andra som inte har annan inkomst än folkpension betalar ingen skatt och har följaktligen inte heller möjlighet att få hushållsavdrag. De kan exempelvis ha behov av extra assistans för deltagande i olika aktiviteter eller ”det lilla extra” som de inte har tillgång till på ett serviceboende eller i eget hem. Den förnyade handikappservicelagen har gett utökade möjligheter till personlig assistans, men detta gäller ändå inte alla. Om hushållsavdraget utvidgades så att även föräldrar kunde köpa tjänster åt sina vuxna barn med speciella behov skulle den ojämlikhet som nu finns i systemet undanröjas.

Vi önskar att Svenska Kvinnoförbundet aktivt arbetar för:

• att möjligheten till hushållsavdrag utvidgas till att gälla föräldrars köp av vård- och omsorg till sina 18 år fyllda barn, vilka av särskilda omständigheter har behov av tilläggsservice.

Svenska Kvinnoförbundet i Närpes r.f.

Årsmötets svar:

Svenska Kvinnoförbundets årsmöte yrkar på att förbundets representanter i riksdag och regering arbetar för:

• att utvidga rätten till hushållsavdrag till att gälla föräldrars köp av vård- och omsorgstjänster till sina vuxna barn med funktionsnedsättning.

Petra Qvist-Hämäläinen