Pensionsskyddet för hemmaföräldrar

05.04.2006 kl. 10:00
Motion 9 till Svenska Kvinnoförbundets årsmöte 2006 och motion 21 till partidagen

Pensionsskyddet är inte det första man tänker på då man skaffar barn. Vårdledighet kan emellertid ge sämre pensionsskydd än vad man annars hade haft under samma tid som arbetstagare. Detta är i synnerhet kvinnornas problem, eftersom det fortfarande oftast är mamman som stannar hemma med små barn.

Från och med 1.1.2005 förtjänar den mamma eller pappa som stannar hemma på vårdledighet med barn under tre år in pension motsvarande en månadslön på ca 550 euro. Denna förmån gäller alla som är vårdlediga också företagare, förutsatt att man inte betalar FöPL-försäkringsavgifter under samma tid. Detta är ett positivt steg framåt, men ca 550 euro/månad är mycket lite t.o.m. jämfört med de allra lägsta lönerna inom förvärvslivet och det gör fortfarande att en vårdledig förälders framtida pension blir avsevärt lägre än om denna under samma tid skulle ha förvärvsarbetat.

Att sköta sina barn hemma får inte vara en pensionsfälla för unga föräldrar. Hänvisande till ovanstående föreslår Svenska

Kvinnoförbundet att Svenska folkpartiet arbetar för:

• att föräldrar som väljer att stanna hemma för att sköta sina barn får sitt pensionsskydd enligt samma villkor som de som förvärvsarbetar.

• att höja den ”inkomst” på vilken pensionen, som betalas föräldrar som väljer att stanna hemma för att sköta sina barn, baserar sig på.

Svenska Kvinnoförbundet r.f.
Anna Lena Karlsson-Finne, förbundsordförande

Partistyrelsens utlåtande:

Barnfamiljerna fick vänta oskäligt länge innan de blev kompenserade för de nedskärningar som ägde rum under 1990-talet. Under pågående riksdagsperiod har dock de flesta familjepolitiska stöd höjts. Barnbidraget för det första barnet höjdes, likaså ensamförsörjartillägget. Hemvårdsstödet, vårdpenningen, moderskaps-, faderskaps- och föräldrapenningen har höjts. Eftermiddagsvården för skolbarn i årskurserna 1-2 har blivit lagstadgad från hösten 2004. Regeringen har också ökat finansieringen av morgon- och eftermiddagsverksamheten samt transporterna till förskolorna.

Det är självklart att ett barns födsel och första levnadsår, som motionären påpekar, främst kretsar kring andra frågor än pensionsskydd. Men samtidigt är det viktigt att även dessa frågor ordnas på ett sätt som alla upplever rättvist. I den nuvarande regeringens regeringsprogram ingår som mål att nivån på stödet för vård i hemmet skall höjas och att förutsättningarna för att erhålla olika inkomstrelaterade ersättningar skall förbättras. Dessa mål har delvis förverkligats. Hemvårdsstödet har höjts och den förälder som stannar hemma på vårdledighet med barn under tre år förtjänar in pension motsvarande en månadslön på ca 550 euro/månad.

Trots dessa förbättringar finns det skäl att fortsättningsvis trygga och förbättra pensionsskyddet för hemmaföräldrar. Summan som pensionen beräknas på är mycket låg i jämförelse med de löner som personer inom förvärvslivet får. Det här betyder att den person som stannar hemma med barnen längre än ett år får en lägre arbetspension i framtiden. Med tanke på en familjs helhetsekonomi är det dessutom mera förmånligt att den förälder som har lägre lön stannar hemma. I de flesta fall är det kvinnorna som har lägre lön och som därmed stannar hemma. En höjning av den förmånsgrundande inkomsten leder till att så väl pensionen förbättras som till att flera män stannar hemma med barnen.

Motionären yrkar att föräldrar som stannar hemma för att sköta barn skall få sitt pensionsskydd enligt samma villkor som de som förvärvsarbetar. På lång sikt är säkert detta yrkande motiverat, men med tanke på att det dröjt fram till år 2005 tills hemmavarande föräldrar över huvud taget förtjänar in pension, vore det klokare att i detta skede rikta in energin på att höja den inkomst som fungerar som bas för uträknandet pensionen.

Partistyrelsen beslutsförslag:
Partistyrelsen föreslår för partidagen

• att sfp i riksdag och regering arbetar för att höja nivån på den inkomstsumma som ligger till grund för uträknande av pension för föräldrar som väljer att stanna hemma för att sköta sina barn.

• Partidagen beslöt

Petra Qvist-Hämäläinen