Jungner-Nordgren: Idag upphör kvinnornas löneutbetalning

31.10.2016 kl. 07:00
Jungner-Nordgren befarar att vi kommer att se en ytterligare ökning av löneskillnaderna mellan kvinnor och män samt en försämring av kvinnors ställning på arbetsmarknaden. Hon betonar vikten av att regeringen utvärderar och beaktar könskonsekvenserna av det ekonomiska beslutsfattandet och nedskärningarna.

Idag är det kvinnornas lönedag. Om man ser på kvinnors och mäns genomsnittliga årsinkomst i Finland kan man beräkningsmässigt säga att kvinnornas löneutbetalning upphör i slutet av oktober.

Löneskillnaden mellan kvinnor och män har minskat väldigt långsamt och i år har löneskillnaden till och med ökat lite jämfört med ifjol. Kvinnornas lön är i år i medeltal 83,3 procent av männens lön.

Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anna Jungner-Nordgren är oroad över att ingen verkar vilja främja lönejämställdhet nu när det är ekonomiskt svåra tider.

- Med politiskt beslutsfattande kan man välja att främja eller försämra jämställdheten. Det är viktigt att likalönsprogrammet som bereds i trepartssamarbete har fått en fortsättning. Dessvärre är programmets resurser mindre jämfört med tidigare år. Det här visar på att det i regeringen inte finns verklig politisk vilja att ta itu med löneojämställdheten, säger Jungner-Nordgren.

- Största delen av löneskillnaden mellan kvinnor och män beror på strukturella orsaker. För att det ska kunna ske en verklig förändring måste regeringen och arbetsmarknadsorganisationerna ta itu med grundproblematiken att kvinnodominerade branscher och kvinnors arbete värderas lägre, konstaterar Jungner-Nordgren.

Finland har fortfarande en av de mest könssegregerade arbetsmarknaderna i Europa. Uppkomsten av löneskillnader börjar redan vid valet av utbildning.

Jungner-Nordgren ser det som oerhört viktigt att man både i skolor och daghem arbetar målmedvetet med att bryta stereotypa könsroller.

- För att vi ska se en större förändring i löneskillnaderna i framtiden är det viktigt att motverka att studie- och yrkesval följer könsbundna mönster, säger Jungner-Nordgren.

Ett ojämställt uttag av familjeledigheterna försämrar också kvinnors löne- och karriärsutveckling samt minskar kvinnornas pensioner.

- Det finns ett helt klart samband mellan familjeledigheterna och kvinnors och mäns löneutveckling. Därför understöder jag 6+6+6-modellen för föräldraledighet och en förkortning av perioden med hemvårdsstöd, säger Jungner-Nordgren.

För mera information:
Anna Jungner-Nordgren