Kvinnoförbundet lanserar kommunalvalsprogram: Rösta med hjärtat

10.02.2017 kl. 16:13
- Det är många med oss som vill vända samhällsutvecklingen i en mer positiv riktning. Här vill Svenska Kvinnoförbundet vara en framträdande kraft och föra fram kandidater som i det kommunala beslutsfattandet jobbar utgående från humana värderingar, säger Anna Jungner-Nordgren.

Pressmeddelande 13.2.2017

Svenska Kvinnoförbundet lanserar kommunalvalsprogram: Rösta med hjärtat

Idag lanserar Svenska Kvinnoförbundet sitt valprogram "Rösta med hjärtat" inför kommunalvalet. Jämställdhetsutvecklingen i Finland är på många plan synnerligen oroväckande, t.ex. när det kommer till våld mot kvinnor, social -och hälsovårdsreformen och flyktingfrågor. Kvinnoförbundet vill därför förmedla ett liberalfeministiskt alternativ som en motkraft till det rådande läget.

- Det är många med oss som vill vända samhällsutvecklingen i en mer positiv riktning. Här vill Svenska Kvinnoförbundet vara en framträdande kraft och föra fram kandidater som i det kommunala beslutsfattandet jobbar utgående från humana värderingar, säger Anna Jungner-Nordgren.

Förbundet vill se fler feminister i kommunfullmäktige som jobbar för bl.a. att ett genusperspektiv tas i beaktande i finländsk invandringspolitik, för en smart näringspolitik där kvinnors entreprenörskap främjas och för daghem och skola som bryter könsbundna strukturer.

Hela valprogrammet finns här: http://kvinnoforbundet.fi/sv/kommunalval2017

För mer information: