Kvinnoförbundet återvalde Anna Jungner-Nordgren till ordförande

19.03.2017 kl. 13:46
- Finland ska vara en del av ett jämställt och starkt Norden som sätter exempel för övriga Europa och som är av yttersta vikt i motverkandet av de antifeministiska och rentav kvinnofientliga vindarna som sveper över världen, säger Jungner-Nordgren.
Pressmeddelande 19.3.2017

Svenska Kvinnoförbundet återvalde Anna Jungner-Nordgren till ordförande

Svenska Kvinnoförbundets årsmöte valde under söndagen nytt presidium för det kommande verksamhetsåret. Anna Jungner-Nordgren omvaldes enhälligt till förbundsordförande.

- Vi gör ett väldigt viktigt jobb tillsammans och samhällsdebatten skulle vara fattigare utan Svenska Kvinnoförbundet. Jag ser fram emot att vi fortsätter föra en tydlig liberalfeministisk politik. Det systerskap som vi har i det här förbundet är unikt - det ska vi värna om och använda som kraft i vårt arbete för ett mer feministiskt Finland, säger Jungner-Nordgren.

- Finland ska vara en del av ett jämställt och starkt Norden som sätter exempel för övriga Europa och som är av yttersta vikt i motverkandet av de antifeministiska och rentav kvinnofientliga vindarna som sveper över världen, avslutar Jungner-Nordgren.

Ann-Sofi Backgren från Korsnäs och Katinka von Kraemer från Borgå återvaldes till vice ordförande. Tiina Kujala från Esbo valdes till ny vice ordförande efter Tanja Ljungqvist som inte stod till förfogande för omval.

För mera information:

Förbundsordförande Anna Jungner-Nordgren