Till alla flickor

02.03.2019 kl. 08:02
Jag vill ha sänkt skatt för mensskydd. Tamponger och bindor ska inte klassas eller beskattas som lyxvaror. Momsen på mens- och inkontinensskydd ska sänkas från 24 procent till 10 procent, säger Bella Alén.

Texten är skriven av Bella Alén, kandidat i riksdagsvalet i Nylands valkrets, som en del av Kvinnoförbundets kampanj #dagsförjämställdhet. Du hittar vårt riksdagsvalsprogram här.

TILL ALLA FLICKOR

Jag är lyckligt lottad som har både en äldre och en yngre syster. Två härliga personer som alltid finns där för mig, som får mig att skratta men som jag också ibland tror att har bidragit till några av mina gråa hårstrån. Syskonkärlek i ett nötskal. Sedan har jag själv tre barn av vilka två är flickor. Som medlem i Svenska Kvinnoförbundet och omgiven av så mycket härlig girl power bland både släkt och vänner så vill jag i min kampanj lyfta fram några frågor som handlar om alla flickors vardag.

Jag vill ha sänkt skatt för mensskydd. Tamponger och bindor ska inte klassas eller beskattas som lyxvaror. Momsen på mens- och inkontinensskydd ska sänkas från 24 procent till 10 procent.

Alla flickor ska få lära sig hur man undersöker sina egna bröst. Självundersökning av brösten ska betonas såväl i studerandehälsovården som inom den allmänna hälsovården. Och för oss vuxna damer måste den avgiftsfria screeningen av brösten utvidgas till åldersgruppen 40–74 år.

Och så till den mest självklara frågan jag vill lyfta fram. Sex ska bygga på frivillighet. Våldtäkt ska bedömas utifrån samtycke, snarare än genom våld och hot om våld. Vi måste införa samtyckeslagstiftning så att våldtäkt definieras genom bristen på samtycke. Ett nej är alltid ett nej.

Bella Alén
Kandidat i riksdagsvalet 2019 i Nylands valkrets