Ordförandes julhälsning 2019

16.12.2019 kl. 13:52
Regeringen har som mål att göra Finland till ett ledande land i fråga om jämställdhet. Den globala uppmärksamhet som Finland fått i och med regeringspartiernas starka kvinnliga representation bidrar förstås till att Finland har all chans i världen att göra jämställdhet till sitt varumärke. Nu är det momentum för Finland att föra en politik som främjar kvinnors rättigheter, både i hemlandet och globalt. Läs mer i Anna Jungner-Nordgrens julhälsning på Kvinnoförbundets blogg.

Bästa Kvinnoförbundare,

Det är ett händelserikt och aktivt år som Svenska Kvinnoförbundet har bakom sig. Därför vill jag börja med att rikta mitt varma tack till dig för dina insatser och ditt engagemang för förbundet, som bidragit till att vi har haft en sådan framgångsrik verksamhetsperiod. Det har varit en ära och glädje att få jobba med Svenska Kvinnoförbundets fantastiska gäng det här året: sakkunnig personal, en engagerad styrelse, aktiva utskott samt driftiga lokalavdelningar och medlemmar gör Svenska Kvinnoförbundet till en livskraftig röst för liberal feminism på svenska i Finland.

År 2019 har naturligtvis präglats av riksdagsvalet och av EU-valet. Svenska Kvinnoförbundet gick till de båda valen med kompetenta kandidater, genomtänkta valprogram, tydliga feministiska krav på den kommande regeringen och med en snygg och trovärdig kampanj. Och visst bar våra satsningar frukt!

Regeringsprogrammet som regeringen Rinne, och nu även regeringen Marin förbundit sig till är en fröjd att läsa. Det att SFP igen är med i regeringen syns verkligen i det ambitiösa regeringsprogrammet.  Programmet har ytterst starka skrivningar för bl.a. svenskan, för nordiskt samarbete, för mänskliga rättigheter och inte minst för jämställdheten. Faktiskt så återfinns i regeringsprogrammet alla de krav som Kvinnoförbundet gick till val med.

Det kommande året är ett valfritt år. Vi ska ta år 2020 tillvara för att rusta oss för kommunalvalet år 2021, så att vi även då går väl förberedda och taggade in i en ny valrörelse. Vi har nu möjlighet att vässa våra budskap, utbilda oss själva och stärka medlemsarbetet och därmed hela förbundet.

Men före det ska vi unna oss en fridfull julhelg. En julhelg där vi tillåter oss att varva ner och umgås med nära och kära, äta choklad och bara vara.

Jag önskar dig en riktigt god jul och ett gott, feministiskt nytt år!

Anna Jungner-Nordgren
Ordförande