Bild på Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm

Anita Westerholm: Vi kräver omedelbara åtgärder för kvinnors säkerhet!

19.09.2024 kl. 14:34
Svenska Kvinnoförbundet kräver kraftfulla åtgärder för att skydda kvinnor från våld. Som ett av Europas farligaste länder för kvinnor måste vi se omedelbara insatser från våra beslutsfattare. Det är dags att agera nu, säger Westerholm.

Det som hände i Tammerfors förra veckan är djupt chockerande. En man sköt en kvinna till döds på öppen gata. Enligt uppgifter i media var kvinnan gravid och hade flytt undan en våldsam partner till ett skyddshem. Vid tidpunkten för dådet hade hon ett litet barn med sig.

Nyheterna om våld mot kvinnor är nästan dagliga. Varje år dör omkring 15-20 kvinnor i Finland på grund av våld från en nuvarande eller tidigare partner, vilket gör detta till den näst vanligaste typen av dödligt våld i landet. Dessa tragiska händelser understryker hur välfärdssystemet har misslyckats med att skydda kvinnor.

Under detta år har vi tyvärr kunnat läsa om åtminstone dessa våldsdåd där män har dödat kvinnor:

▪️ Förra veckan sköt en man en kvinna till döds på öppen gata i Tammerfors. Kvinnan, som var gravid och hade flytt från en våldsam partner till ett skyddshem, hade sitt lilla barn med sig vid tillfället.
▪️ I februari skar en man halsen av sin fru i deras gemensamma hem i Tammerfors.
▪️ I april knivhögg en man sin före detta partner till döds på McDonald’s i Helsingfors.
▪️ I april dödade en man i Juupajoki sin före detta partner innan han själv blev skjuten av polisen.
▪️ I maj våldtogs och mördades en 15-årig flicka i Valkeakoski.
▪️ I juni dödade en man en småbarnsmamma i Vanda.

Antalet kvinnor som söker hjälp efter att ha utsatts för våld ökar varje år, men resurserna för att stödja dem är otillräckliga. Kvinnolinjen rapporterar att fler kvinnor söker sig till skyddshem och att de tillbringar fler dygn där än tidigare. Trots detta tvingas många vända vid dörren, och på stödlinjer som Kvinnolinjen räcker resurserna endast till att besvara vart tredje samtal.

- Det är oacceptabelt att samhället gång på gång sviker kvinnor som försöker fly från våld. Vi behöver mer resurser för att skydda och stödja kvinnor – inte mindre, säger Anita Westerholm, ordförande för Svenska Kvinnoförbundet.

- Vi kräver ökade resurser till stödtjänster som skyddshem och Seri-stödcenter, så att alla våldsutsatta kvinnor kan få den hjälp de desperat behöver. Det behövs flera platser, säger Westerholm.

- Vi vill se en bredare samhällsdiskussion och konkreta åtgärder, var är aktualitetsdebatter om detta tema, avslutar Westerholm

För tilläggsinformation:
Anita Westerholm