Feminism ger frihet
Text
Vi arbetar för ett jämställt samhälle där varje människa är fri att göra sina egna val utan att begränsas av stereotypa könsroller.

Bild på Ramieza Mahdi

Mahdi på SFP:s partidag: Vi måste skapa inkluderande arbetsmiljöer

Mer än någonsin prioriterar arbetsgivare i de stora innovativa företagen om mångfalds- och inkluderingsinitiativ där man investerar och lägger enorma resurser för att se till att deras team är konkurrenskraftiga och framgångsrika. Här på hemmaplan hör vi hela tiden det skrämmande realiteten om att Finlands arbetsföra befolkning kommer att minska med 75000 personer fram till 2030 och ändå är inte Finlands arbetsmarknad jämlikt.
29.05.2021 kl. 15:54
Bild på Pia Sundell

Sundell på SFP:s partidag: Coronakrisen har ökat ojämlikheten bland barn och unga

Coronakrisen har betydande konsekvenser för barns, ungas och familjers välfärd. Barnets rättigheter och barns företräde gäller alla situationer, även under ett undantagstillstånd. Barnets rättigheter blir ofta åsidosatta under undantagsförhållanden och vid de åtgärder som vidtas vid undantagsförhållanden. Coronakrisen har allvarliga både nationella och globala konsekvenser för barn och barnets rättigheter.
29.05.2021 kl. 14:17
Bild på Anita Westerholm

Westerholm på SFP:s partidag: Coronapandemin får inte bli en jämställdhetskris

Finland kommer på andra plats bland EU-länderna vad gäller kvinnors utsatthet för våld i nära relationer. Ungefär var tredje kvinna som varit i ett förhållande har blivit utsatt för våld som har utövats av en nuvarande eller före detta partner. Detta måste bekämpas och förebyggas, säger Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm idag på SFP:s partidag.
29.05.2021 kl. 13:37

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad med vad som händer i Svenska Kvinnoförbundet och jämställdhetspolitiken.

Tillsammans kan vi skapa ett jämställt samhälle

Svenska Kvinnoförbundet är en liberal röst för feminism, frihet och mänskliga rättigheter. Vi är en politisk kvinnoorganisation för liberala feminister i Finland.