Jungner-Nordgren gläds över kvinnlig partiordförande

12.06.2016 kl. 14:29
Svenska folkpartiet har idag på partidagen i Åbo valt riksdagsledamot Anna-Maja Henriksson till ny partiordförande. Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anna Jungner-Nordgren gläds över att SFP har fått sin första kvinnliga partiordförande.

Jungner-Nordgren gläds över SFP:s första kvinnliga partiordförande

- Det behövs fler kvinnor i politikens absoluta topp, speciellt nu när den sittande regeringen saknar jämställdhetstänk och beslut efter beslut drabbar särskilt kvinnor och skapar nya kvinnofällor, påpekar Jungner-Nordgren.

Jungner-Nordgren konstaterar att jämställdhet är en viktig demokratisk fråga. Vi behöver kvinnor i den politiska toppen, både för en jämn könsfördelning i politiken och för hela samhällets utveckling.

- SFP är det parti som mest aktivt jobbar för jämställdhetsfrågor och vars politik bygger på respekt för människan och på likabehandling och jämställdhet. Ändå har vi inte förrän nu då partiet firar sitt 110-års jubileum haft en kvinnlig ordförande. Jag är synnerligen glad att Anna-Maja Henriksson valdes, hon är en person som besitter stor kompetens, framåtanda, samarbetsvilja och som säkert blir en enande kraft och ordförande för hela partifältet, säger Jungner-Nordgren.

Det har varit en uppbyggande ordförandekampanj där alla tre kandidater har lyft upp frågor som Svenska Kvinnoförbundet aktivt arbetar för, det vill säga jämställdhet och mänskliga rättigheter. Det här är vi förstås väldigt glada för, säger Jungner-Nordgren.

- Under Anna-Maja Henrikssons ledning ska vi fortsätta det goda samarbetet mellan SFP och Svenska Kvinnoförbundet som vi har haft under Carl Haglunds ordförandetid. Vi har många val på kommande de närmaste åren där Kvinnoförbundet tillsammans med partiet vill lyfta upp jämställdhet som en viktig valfråga, avslutar Jungner-Nordgren.

För mera information:
Anna Jungner-Nordgren