Finlands vita ros medalj av I klass med guldkors till Palin och Prost

26.10.2007 kl. 00:00
Nyhet 26.10.2007

Finlands vita ros medalj av I klass med guldkors till Yrsa Palin och Ragni Prost

Republikens president har fredagen den 26.10.2007 förlänat Yrsa Gabriella Palin och Ragni Gunvor Elisabeth Prost Finlands vita ros medalj av I klass med guldkors. Såväl Palin som Prost har hängivet tjänat Svenska Kvinnoförbundet och kvinnorörelsen under många år.

Yrsa Gabriella Palin
Yrsa Palin var under tjugo år (1984-2004) en hängiven arbetstagare på Svenska Kvinnoförbundet r.f. Palins arbetsinsats kännetecknades av effektivitet och pålitlighet och som en lojal och resultatinriktad medarbetare kunde Palins kollegor alltid lita på att hon alltid utförde sina uppgifter och presterade det som överenskommits. Hon ställde också upp för förbundet på ett berömvärt sätt då hon i ett par övergångsperioder axlade ansvaret som förbundssekreterare. På arbetsplatsen spred hon den arbetsglädje hon själv kände. Utan att framhäva sig själv, arbetade hon ödmjukt och engagerat för förbundet som den utpräglade tjänstekvinna hon var.

Ragni Gunvor Elisabeth Prost
Ragni Prost var under sina många år inom Svenska Kvinnoförbundet en hängiven anställd som fram till sin pension och även därefter starkt engagerat sig i kvinnorörelsen, som anställd och som förtroendevald. Prost var Kvinnoförbundets första anställda utanför Helsingfors. Som nyanställd kretssekreterare i Österbotten på 1980-talet var hon delaktig i ett expansivt skede i förbundets utveckling och var bl.a. med om att grunda flera lokalavdelningar runtomkring i svenska Österbotten. Detta var en direkt följd av missnöjet med det ringa antalet kvinnor på förtroendeposter inom kommunala nämnder och organ. Kvinnoförbundet och Ragni Prost såg vikten av kvinnors organisering för att åstadkomma förändring.