Framtidspamflett

26.10.2007 kl. 00:00
Svenska Kvinnoförbundets förbundsstyrelse antog vid sitt jubileumsmöte 26.10.2007 en Framtidspamflett

Svenska Kvinnoförbundets förbundsstyrelse antog vid sitt jubileumsmöte fredagen den 26.10.2007 en Framtidspamflett, som definierar den roll, de uppgifter och prioriteringar som förbundet har idag och kommer att ha också i framtiden.

Svenska Kvinnoförbundet är ett finlandssvenskt, samlande politiskt forum för dem som vill arbeta för ett jämställt Finland på svenska och genom ett genusperspektiv bredda den finländska samhällsdebatten. Förbundet har samlat medborgarinnor kring det gemensamma samhällsintresset och viljan till att främja det svenska i Finland ända sedan år 1907, det andra året då kvinnor i Finland fick möjlighet att vara just medborgare med rätt att rösta och kandidera i val. Förbundet har varit och är en organisation för kvinnor och även män som velat mötas, dela erfarenheter och arbeta med kvinnosaks- och jämställdhetsfrågor – lokalt, regionalt, nationellt och internationellt. Svenska Kvinnoförbundets jämställdhetspolitiska agenda, engagerade medlemmar och organisation berikar den helhet som vi tillsammans med Svenska folkpartiet utgör.

Svenska Kvinnoförbundets arbete präglas av liberalfeminismen, som för fram att det finns strukturer i samhället som hindrar kvinnor att få och inneha samma inflytande i samhället som männen. Genom information och medvetet arbete kan jämställdheten omfattas av alla, ohälsosamma strukturer rivas och inflytande samt ansvar fördelas jämnt mellan könen. Ett könsperspektiv i processer och i fattande av beslut säkerställer att såväl kvinnor som mäns behov görs synliga. Samhällsutvecklingen ska utgå från människan och inte från systemen.

Vår vision är ett tryggt samhälle utan orättvisor där alla, oberoende av kön, har lika möjligheter, rättigheter, skyldigheter, makt och ansvar. Alla bör ha samma chans att vara sig själva och hitta sin livsväg utan att styras av stereotypier. I ett jämställt samhälle råder respekt, mångfald och öppenhet. Där klingar systerskap lika solidariskt, maktladdat, framgångsrikt och statusfyllt som broderskap. Kvinnor och män har samma individuellt betingade förutsättningar att förverkliga visioner och ha inflytande i samhället. Där är makten i förtroendemannaorgan och privata styrelser fördelad mellan kompetenta och intresserade kvinnor och män.

I ett jämställt samhälle värderas en kvinnas arbete lika högt som en mans och ansvaret för hemmet är delat lika mellan alla vuxna i familjen. Vård ges lika hög status som pappersproduktion och kvinnor och män kan utbilda sig och välja karriär utan att mötas av fördomar, glastak, åldersrasism och könssegregation. Arbetslivets spelregler underlättar kombinationen av arbete och familjeliv genom flexibel arbetstid, mångsidiga dagvårdsalternativ, delade föräldraledighetskostnader och genom positiv inställning till föräldralediga pappor och mammor. Barn får vara barn och vuxna vara vuxna utan förväntningar på beteende som läggs in i en påstådd kvinnlig eller manlig kontext. Jämställdhetsplaner och könsmedveten pedagogik såväl i daghem och skolor som inom högre utbildning och på arbetsplatser prioriteras och följs.

Könsroller och könsrelaterade förväntningar driver in människor i ohälsosamma beteendemönster. Vi bör vara medvetna om stereotypiernas makt och sträva efter att bryta den. I ett jämställt samhälle råder en nollvision beträffande våld mot kvinnor, utslagenhet bland unga och äldre, könsdiskriminering, rasism och utbrändhet. Varje individ ska ha samma möjlighet att påverka sitt eget liv och bli bemött som den värdefulla medmänniska hon eller han är – oavsett kön, ålder, etnicitet, sexuell läggning, funktionshinder eller härkomst.

Svenska Kvinnoförbundet påverkar jämställdhetspolitiken genom medvetna politiker ur egna led. Vi medvetandegör omvärlden om vikten av jämställdhetsperspektiv och en jämn ansvars- och inflytandefördelning i samhället. Arbetet är målinriktat och når resultat genom klarspråk, kommunikation, kunskap och kvinnokraft.

Vi har ännu inte nått fram till ett jämställt samhälle. Inte ens då målet hägrar är kampen över, för jämställdhet är inte ett statiskt tillstånd. Det kommer alltid att finnas behov av könsperspektiv i politiken och granskning av maktfördelningen i samhället. Idag liksom för 100 år sedan behövs Svenska Kvinnoförbundet för utövande av medveten politik med jämställdheten som mål och som en organisation för att samla kvinnor i Finland till diskussion om jämställdhetsfrågor och feminism på svenska. Den kvinnospecifika intressebevakningen i politik och samhälle är nödvändig för helheten. Svenska Kvinnoförbundet ser framåt och fortsätter att skriva historia.