Bakgrundsinformation om Alma Skog -medaljen

24.10.2007 kl. 00:00
Nyhet 24.10.2007

Under 100-årsjubileumsfesten fredagen den 26.10.2007 delade Svenska Folkpartiet ut Alma Skog -medaljen till två välförtjänta kvinnoförbundare. Här berättas mer om Alma Skog och hur medaljen kom till.

Den 17 november 1936 beslöt Svenska folkpartiets centralstyrelse att instifta Alma Skog-medaljen att utdelas till förtjänta kvinnor inom Sfp. Medaljen, som är rund och har en diameter på 55 mm. är utförd av konstnärinnan Gerda Qvist, en av Finlands främsta medaljkonstnärinnor. Men Alma Skog då, vem var hon? Alma Skog var ett vasabarn, hon föddes den 22 februari 1846 i Gamla Vasa. Under hennes långa liv var hon med om mycket. Det sägs att ingen kvinna i Österbotten varit mer känd än hon. Lika stor som hennes fosterlandskärlek var även kärleken till hennes österbottniska hembygd och det svenska kulturarvet. Överallt där det gällt arbetet för modersmål, hembygd och fosterland, har hon stått i främsta ledet.

Hon ägde ett klart förstånd, ett brinnande hjärta och hennes personliga insats blev stor på många områden. Hon var ordförande i Fruntimmersföreningen och i Kvinnoföreningen i Vasa. Hon var viceordförande i Vasa svenska Marthadistriktsförbund och i styrelsen för Vasa läns förbund för kvinnostipendier och styrelsemedlem i elva andra organisationer. Hon blev hedersledamot i åtta olika förbund (!) Som organisatör för arbetet bland Österbottens marthor vid anskaffandet och förfärdigandet av kläder till frihetskrigets armé belönades hon med Frihetskrigets minnesmedalj, Frihetskorset och Finlands Vita Ros. Finlands svenska Marthaförbund förlänade henne sitt guldmärke, Österbottniska samfundet sin minnesmedalj och föreningen Arbetets Vänner i Vasa sitt hederstecken. Under sitt långa liv stod hon i spetsen för och arrangerade så gott som alla stora medborgerliga och fosterländska fester i Vasa vackra stadshus. Det var Runebergsfester, Svenska dagen-fester, svenska aftnar och teateraftnar och mycket annat.

Till Vasa stads 300-års jubileum lät hon ta ned och tvättade med egna händer tvätta prismorna i alla kristallkronorna som hängde i stadshusets festsal. Då hon fyllde 90 år uppvaktades hon med en adress undertecknad av 1800 personer och mottog 217 telegram. Alma Skog samlade pengar för en ryttarstaty av marskalk Mannerheim. På självständighetsdagen 1990 avtäcktes en staty inne i stadshuset. Då hade Österbottens försvarsgille tagit tag i hennes idé och kontaktat professor Aimo Tukiainen. I maj 2001 avtäcktes en minnestavla över henne vid Skolhusgatan 7 i Vasa, hennes forna hem.

Sfp har delat ut Alma Skog-medaljen 11 gånger; i silver till Agnes Lexander 1944 och i brons till Maria Castrén 1966, Karin Widnäs 1966, Elly Sigfrids 1975, Ulla Gyllenberg 1981, Jutta Zilliacus 1981, Margareta Pietikäinen 1992, Solveig von Schoultz 1992, Kerstin Meinander 1997, Monica Sirén-Aura 2007 och Märta-Lisa Westman 2007.

Österbottens främsta kvinna avled den 24 februari 1939, 93 år gammal, och det var sorg i hela landskapet. Drivkraften i hennes livsgärning var ”Allt för Fosterlandet”. Alma Skog hade all den eld och energi, som är typiska för österbottniskt temperament, skriver Signe Strömborg. Manande och förpliktande lyser minnet av vad hon var och vad hon gav i all framtid för slätternas folk. Hon kunde med skäl nämnas Österbottens grand old Lady.

Charlie Hindsberg
Sekreterare i Svenska folkpartiets kommission för utmärkelser