Anna Jungner-Nordgren återvald till ordförande för Svenska Kvinnoförbundet

12.03.2016 kl. 18:39
Pressmeddelande från Svenska Kvinnoförbundets årsmöte 12.3.2016

Svenska Kvinnoförbundets årsmöte inledde lördagen med val av presidium för verksamhetsåret 2016-2017. Kvinnoförbundets årsmöte återvalde Anna Jungner-Nordgren från Helsingfors till förbundsordförande.

- Jag hoppas att Svenska Kvinnoförbundet fortsätter vara påstridiga och besvärliga, att vi fortsätter påminna regeringen och andra beslutsfattare om jämställdhetsperspektiven. Jag vill också att vi vågar och vill ta oss an nya frågor och lyfta upp dem till debatt, sade Jungner-Nordgren.

I sitt tacktal sade Jungner-Nordgren att hon hoppas Kvinnoförbundet för en grundlig diskussion om förbundets inställning till vårdbidraget i sin nuvarande form.

- Jag ser vårdbidraget som en kvinnofälla som kanske kunde, om inte slopas så åtminstone förkortas. Men det kräver ju förstås att vi först skulle få igenom en 6+ 6+6 modell, sade Jungner-Nordgren.

Jungner-Nordgren ser fram emot att Svenska Kvinnoförbundet fortsätter att gå i bräschen för ett nordiskt samarbete på jämställdhetsfronten. I samband med årsmötet träffade Kvinnoförbundet Gulan Avci, ordförande för Liberala Kvinnor i Sverige, för att diskutera liberalfeminism och jämställdhetsperspektiv på invandrings- och integrationspolitiken.

Tanja Ljungqvist från Ingå och Katinka von Kraemer från Borgå återvaldes till vice ordförande. Ann-Sofi Backgren från Korsnäs valdes till ny vice ordförande för verksamhetsåret.

För mera information:
Förbundsordförande Anna Jungner-Nordgren