Foto på Anna-Karin Tötterman

Anna-Karin Tötterman: Det är vi som är vårt samhälle

01.10.2024 kl. 07:15
Den 1 oktober firas Miina Sillanpää-dagen och medborgarinflytandets dag. Den firas till minne av att det var 1 oktober 1906 som den nya lantdagsordningen trädde i kraft och gav alla medborgare, både män och kvinnor, allmän och lika rösträtt i Finland.

Miina Sillanpää var en medborgarrättskämpe som banade väg för jämställdhet och barns rättigheter i samhället. Hon blev den första kvinnliga ministern 1907.

Det är vi som är vårt samhälle och vår demokrati. Det är jag och du som kan påverka vår nutid och vår gemensamma framtid. Jag har valt att göra det genom att använda en stor del av min fritid till oavlönad samhällspåverkan i form av politiskt engagemang för att värna om ett öppet, tolerant, jämställt och bildat samhällsklimat i vårt land.

Det kräver förutom tid, mod och brinnande engagemang, även ett ansvarsfullt och kunskapsbaserat deltagande i samhällsdebatten för att motverka den populism, rasism och polarisering som vi ser idag.

Vi behöver fler kvinnor med olika bakgrund som på olika sätt engagerar sig i vårt samhälle och påverkar den politik som förs. Det är medborgarinflytandets kärna. På så sätt kan vi tillsammans stärka vår jämställdhet och demokrati.

Kom med och engagera dig i vårens kommunalval och välfärdsområdesval! Du kan komma med som kandidat i kommande val eller stödja en kandidat som du tycker arbetar på ett ansvarsfullt, jämställt och faktabaserat sätt för vår gemensamma framtid.

Det är så vi bäst firar 1.10 till minnet av Miina Sillanpää och vår rätt (och plikt) att delta i vårt gemensamma samhällsbygge.

Anna-Karin Tötterman
vice ordförande, Svenska Kvinnoförbundet