Bild på Anna-Karin Tötterman, vice ordförande för Svenska Kvinnoförbundet

Anna-Karin Tötterman: Vi får aldrig glömma världens flickor!

11.10.2024 kl. 09:00
Frihet, utbildning och välmående för flickor är förutsättningen för att vi i framtiden ska ha ett rättvist, hållbart och livskraftigt samhälle världen över. Den 11 oktober firar vi den internationella flickdagen för att uppmärksamma flickors särskilt utsatta situation.

Dagen instiftades av FN:s generalförsamling 2011 och den används för att uppmärksamma flickors rättigheter.

Den amerikanska skådespelaren Meryl Streep konstaterade nyligen i ett uppmärksammat uttalande att ”En ekorre har mer rättigheter än en flicka i Afganistan för att Talibanregimen har stängt allmänna parker för kvinnor och flickor [medan en ekorre får springa fritt]”. Streep ville med sitt uttalande föra fram vikten av att det internationella samfundet vidtar konkreta åtgärder för att säkerställa en förbättrad situation för flickor i Afghanistan.

För vi har mycket att göra. Inte bara på internationella flickdagen, utan varje dag. Flickor världen över diskrimineras nämligen redan när de bärs omkring i magen av sina mammor. Flickor utsätts i mycket högre grad för våld, hot, hungersnöd samt tvångs- och barnäktenskap. De berövas rätten till utbildning och säkra aborter och löper större risk att dö i naturkatastrofer. När flickorna växer upp får de inte i lika stor utsträckning vara med och fatta beslut, skaffa egna inkomster och äga egna tillgångar.

En flicka som får utbildning och självständig kontroll över pengar och egendom är sannolikt en mamma som kan föra vidare rättvisa och jämställda värderingar till både sina flickor och pojkar. Så för varje flicka som får rättvisa möjligheter är vi ett steg närmare ett mer rättvist, tolerant och jämställt samhälle. Det är värt att kämpa för på alla sätt, genom globalt samarbete, beslutsfattande och opinionsbildning, varje dag och så gott vi kan.

Är det då bara mot länder som Afganistan som flickdagen behöver rikta sin uppmärksamhet? Nej, även i vårt välutvecklade och förhållandevis jämställda land Finland har vi mycket att göra för att förbättra flickors situation och välmående. Även flickor och kvinnor i vårt land utsätts för våld, kränkningar och ekonomisk ojämställdhet.

Flickor i vårt land mår generellt sett allt sämre psykiskt och det psykiska illamåendet har sjunkit i ålder. Vi måste säkerställa förebyggande åtgärder, lågtröskelvård och att alla flickor får rätt till en smidig och god psykisk vård. Vi har helt enkelt inte råd att förlora dessa flickor till psykiskt illamående, ångest, självdestruktivitet och ätstörningar. Det här gäller både för deras bästa och för vår allas framtid!

Anna-Karin Tötterman
vice ordförande, Svenska Kvinnoförbundet