Feminism ger frihet
Text
Vi arbetar för ett jämställt samhälle där varje människa är fri att göra sina egna val utan att begränsas av stereotypa könsroller.

Bild på Anna Jungner-Nordgren

Jungner-Nordgren berömmer regeringens jämställdhetsprogram

En familjeledighetsreform som uppmuntrar till ett jämställt uttag av föräldraledigheterna, en totalreform av sexualbrottslagstiftningen som ska ta sin utgångspunkt i rätten till sexuell självbestämmanderätt och en förnyelse av translagen är alla viktiga åtgärder för att förverkliga jämställdhet, säger Jungner-Nordgren.
25.06.2020 kl. 14:30

Vem är vår nästa Fredrika? Lämna in ditt förslag senast den 25 maj

I utmanande och avvikande tider blir samhällsmoderliga handlingar särskilt viktiga – för hela samhället och för många enskilda personer. Känner du en vardagshjälte? Någon som gör en insats utöver det vanliga inom till exempel skola och utbildning, vård, sociala sektorn eller föreningsliv? Det är dags att välja årets Fredrika Runeberg-stipendiat.
08.05.2020 kl. 11:29
Bild på Anita Westerholm

Anita Westerholm: Rätten till abort får inte begränsas i skuggan av coronapandemin!

- Kristider utnyttjas nu på olika håll i världen till att göra lagändringar som begränsar flickors och kvinnors mänskliga rättigheter. Det här kan vi inte acceptera! Svaret från Finland måste vara att vi inte kan acceptera att rätten till abort begränsas i EU i skuggan av coronapandemin, säger Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Anita Westerholm, och syftar på utvecklingen i Polen.
15.04.2020 kl. 11:10

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad med vad som händer i Svenska Kvinnoförbundet och jämställdhetspolitiken.

Tillsammans kan vi skapa ett jämställt samhälle

Svenska Kvinnoförbundet är en liberal röst för feminism, frihet och mänskliga rättigheter. Vi är en politisk kvinnoorganisation för liberala feminister i Finland.