Feminism ger frihet
Text
Vi arbetar för ett jämställt samhälle där varje människa är fri att göra sina egna val utan att begränsas av stereotypa könsroller.

Bild på Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm

Anita Westerholm: Långsiktigt och systematiskt våldsförebyggande arbete krävs på alla nivåer!

Alla har rätt till ett liv i trygghet, till ett liv fritt från våld. Det här är någonting som tyvärr inte uppfylls i Finland. Våld mot kvinnor är ett av de största människorättsproblemen i vårt land. Den här veckan uppmärksammar vi FN:s internationella dag mot våld mot kvinnor.
26.11.2021 kl. 00:00
Bild på Anita Westerholm

Anita Westerholm: Stoppa sexuella trakasserier och sexismen!

Nu senast har sexuella trakasserier, förminskande av kvinnor och kvinnofientligheten inom räddningsväsendet i Finland skakat oss. Sexuella trakasserier på arbetsplatsen är tyvärr inte ovanligt, och kvinnor har betydligt fler erfarenheter av sexuella trakasserier på arbetsplatserna än män. I dagens HBL skriver förbundsordförande Anita Westerholm om sexuella trakasserier på arbetsplatsen och vad vi kan göra för att nå verklig jämställdhet.
04.11.2021 kl. 09:49
Bild på Anita Westerholm

Anita Westerholm: Bra betyder inte acceptabelt!

På måndag, den 8 mars, går Internationella kvinnodagen av stapeln. Då uppmärksammas ojämställdhet och kvinnors situation världen över. Vi behöver tala mer om jämställdhetsproblemen, lyfta dem och hitta åtgärder, skriver förbundsordförande i Västra Nyland idag.
05.03.2021 kl. 08:00

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad med vad som händer i Svenska Kvinnoförbundet och jämställdhetspolitiken.

Tillsammans kan vi skapa ett jämställt samhälle

Svenska Kvinnoförbundet är en liberal röst för feminism, frihet och mänskliga rättigheter. Vi är en politisk kvinnoorganisation för liberala feminister i Finland.