Feminism ger frihet
Text
Vi arbetar för ett jämställt samhälle där varje människa är fri att göra sina egna val utan att begränsas av stereotypa könsroller.

Bild på Anna Jungner-Nordgren

Anna Jungner-Nordgren: Tillräckligt stöd och hjälp måste tryggas vid förlossningarna även under coronapandemin

- Ingen nybliven mamma ska behöva känna sig ensam eller orolig på grund av att stödpersonen inte får närvara. En förlossning är alltid en stor händelse i livet för hela familjen, och då är det viktigt att sjukhusen har tillräcklig beredskap och möjligheter att ge både den praktiska hjälp och det psykiska stöd som föderskorna behöver även under denna kristid, säger Jungner-Nordgren.
07.04.2020 kl. 08:00
Bild på Anita Westerholm

Westerholm: Beslutet att slopa samjouren vid Raseborgs sjukhus en katastrof för regionen

- Jag är riktigt upprörd och bedrövad! Hur kan samlingspartiets, de grönas, centerns och sannfinländarnas representanter i styrelsen för Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt förfara på detta vis och slopa samjouren? Vad skulle ha krävts för ett annat utfall, undrar Westerholm.
06.04.2020 kl. 13:32
Bild på Marina Nygård

Marina Nygård: Ställ inte ekonomi och människoliv mot varandra

I de undantagstillstånd som nu råder är vår regering tvungen att ta tuffa beslut. Ju längre krisen fortgår, desto mera måste vi ta i beaktande också ekonomin. Hur djupt ner är vi beredda att låta ekonomin gå i sank? Det kan låta kallt och kalkylerande: hur kan ekonomin ha någon betydelse när vi talar om människoliv? Människoliv måste ju alltid vara mera värda än ekonomin. Idag skriver Marina Nygård på vår blogg om effekterna av den ekonomiska krisen.
06.04.2020 kl. 09:03

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad med vad som händer i Svenska Kvinnoförbundet och jämställdhetspolitiken.

Tillsammans kan vi skapa ett jämställt samhälle

Svenska Kvinnoförbundet är en liberal röst för feminism, frihet och mänskliga rättigheter. Vi är en politisk kvinnoorganisation för liberala feminister i Finland.