Feminism ger frihet
Text
Vi arbetar för ett jämställt samhälle där varje människa är fri att göra sina egna val utan att begränsas av stereotypa könsroller.

Bild på Anna Jungner-Nordgren

Jungner-Nordgren välkomnar jämställd föräldraledighet

Idag presenterar regeringen sin modell för en reform av familjeledigheterna i Finland. I modellen ökar den inkomstrelaterade föräldradagpenningen från nuvarande 11,5 till drygt 14 månader. Den föreslagna modellen är en progressiv förändring som på många sätt kommer att öka jämlikheten och jämställdheten, säger Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anna Jungner-Nordgren.
05.02.2020 kl. 14:06
Bild på Sari Somppi

Sari Somppi: Sexistiska målningar är ett hot mot jämställdheten

Idag öppnar en ny dansk krogkedja i Vasa med sexistiska målningar på väggen. En av målningarna illustrerar bland annat en lättklädd kvinna som poserar och en äldre man som leende tittar henne under kjolen. Sari Somppi från Svenska Kvinnoförbundets förbundsstyrelse ställer sig kritisk till målningarna.
31.01.2020 kl. 15:47
Bild på Pia Sundell

Pia Sundell ställer upp i Svenska Kvinnoförbundets ordförandeval

Pia Sundell ställer upp i ordförandekampen inom Svenska Kvinnoförbundet. Sundell meddelar idag att hon ställer sig till förfogande i valet av ny ordförande för förbundet efter avgående Anna Jungner-Nordgren.
28.01.2020 kl. 14:26

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad med vad som händer i Svenska Kvinnoförbundet och jämställdhetspolitiken.

Tillsammans kan vi skapa ett jämställt samhälle

Svenska Kvinnoförbundet är en liberal röst för feminism, frihet och mänskliga rättigheter. Vi är en politisk kvinnoorganisation för liberala feminister i Finland.