Feminism ger frihet
Text
Vi arbetar för ett jämställt samhälle där varje människa är fri att göra sina egna val utan att begränsas av stereotypa könsroller.

Bild på Gun-Britt Karlsson

Gun-Britt Karlsson: Syster Duktigs stafettlopp

I dagens blogginlägg delar Gun-Britt Karlsson, medlem i Kvinnoförbundets jämställdhetspolitiska utskott, med sig av sina personliga observationer kring temat duktig flicka. Populära webbinaret Diagnos duktig arrangeras i repris med anledning av intresset för ett angeläget tema. Seminarieserien Diagnos duktig - Hur kan vi frigöra oss från prestationsångesten och skapa balans i livet? arrangeras av Svenska Kvinnoförbundet i samarbete med Svenska Bildningsförbundet.
11.05.2020 kl. 11:05
Bild på Anne Ahlefelt

Anne Ahlefelt: Det är dags att vi satsar på flickorna - en lillasyster i taget

Det är klart och tydligt att vi inte kunnat hjälpa och stöda flickor med de utmaningar de ställs inför redan i en tidig ålder. Och om vi inte kunnat göra det under de så att säga ”normala” förhållandena, så undrar jag hur det är under dessa rådande tider. Ingen ska behöva känna sig ensam, någonsin. Idag skriver Anne Ahlefelt på Kvinnoförbundets blogg om de utmaningar som flickor ställs inför och om projektet På samma linje, där flickor får stöd och hjälp av en frivillig storasyster.
29.04.2020 kl. 18:30
Bild på Pia Sundell

Pia Sundell: Finska ”sisun” lyfte sitt ansikte

”Nästa gång du skriver något, skriv något positivt. Människor behöver läsa positiva upplyftande saker”. Då jag fick den uppmaningen var min första tanke ”finns det något positivt att skriva om?” Som expert inom barn- och familjeärenden ser jag många saker som oroar mig. Jag är naturligtvis orolig för hur barn och ungdomar ska klara sin vardag under dessa undantagstider. Faktum är att många barn och unga har det jobbigt. Likaså många vuxna. Väldigt många människor kämpar just nu både i och för sin vardag, skriver Pia Sundell på bloggen idag.
16.04.2020 kl. 09:00

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad med vad som händer i Svenska Kvinnoförbundet och jämställdhetspolitiken.

Tillsammans kan vi skapa ett jämställt samhälle

Svenska Kvinnoförbundet är en liberal röst för feminism, frihet och mänskliga rättigheter. Vi är en politisk kvinnoorganisation för liberala feminister i Finland.