Feminism ger frihet
Text
Vi arbetar för ett jämställt samhälle där varje människa är fri att göra sina egna val utan att begränsas av stereotypa könsroller.

65769_t.jpg

Censurera inte brösten i hälsovården

Årligen insjuknar ca. 5000 kvinnor i Finland i bröstcancer, vilket gör bröstcancern till den vanligaste cancerformen i vårt land. Därför är det viktigt att kvinnor redan i ung ålder lär sig att undersöka sina bröst och att någon då lär ut metoderna, säger vice ordförande Lotta Keskinen tillsammans med förbundets jämställdhetspolitiska utskott.
12.10.2018 kl. 00:00
65758_t.jpg

Kvinnlig könsstympning måste stoppas

Upplysningsarbete på bred front är den enskilt viktigaste satsningen i kampen mot kvinnlig könsstympning, anser Anna Jungner-Nordgren, Svenska Kvinnoförbundet, och Frida Sigfrids, Svensk Ungdom.
11.10.2018 kl. 08:19
65659_t.jpg

Kujala: Den finländska sjukvården sviker kvinnorna

- Än en gång drabbar en indragning i sjukvården explicit kvinnor. Först drog man in BB i Borgå och nu det här. Från sjukhusets håll påstår man att övriga gynekologiska tjänster kommer att bibehållas, men det är svårt att inte höra varningsklockorna ringa. Utvecklingen är illavarslande, säger Kujala.
05.10.2018 kl. 15:05

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad med vad som händer i Svenska Kvinnoförbundet och jämställdhetspolitiken.

Tillsammans kan vi skapa ett jämställt samhälle

Svenska Kvinnoförbundet är en liberal röst för feminism, frihet och mänskliga rättigheter. Vi är en politisk kvinnoorganisation för liberala feminister i Finland.