Feminism ger frihet
Text
Vi arbetar för ett jämställt samhälle där varje människa är fri att göra sina egna val utan att begränsas av stereotypa könsroller.

Aktuellt

Bild på Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm på riksdagshusets trappa

Anita Westerholm: Alla har rätt till ett liv fritt från våld och trakasserier!

Alla har rätt till trygghet. Ingen ska behöva känna rädsla i det offentliga rummet, det egna hemmet eller på nätet. Att det finns en färsk undersökning som visar att nästan alla kvinnor i Finland har upplevt sexuellt ofredande talar sitt tydliga språk om att vi måste bryta kvinnofientliga attityder och skapa ett tryggt samhälle för alla.
25.11.2023 kl. 15:00

HerVoice - ett utbildningsprogram i politik, ledarskap och kommunikation som stöder kvinnors politiska ambitioner

Hos många finns en stark vilja att förändra, ett samhällspatos och intresse av att kunna jobba med politik till och med på heltid. Då behövs både stöd, insikter och handledning. Vi behöver få flera kvinnor som vill välja en karriär inom det politiska och som vågar säga det högt. Idag öppnar vi ansökan till utbildningsprogrammet HerVoice!
23.11.2023 kl. 09:29
Bild på Pia Sundell, vice ordförande för Svenska Kvinnoförbundet

Pia Sundell: Barnen i Gaza behöver vapenvila nu!

Barnets rättigheter gäller alla dagar, även under tider av krig. Att stoppa våldet i Gaza är det enda sättet att skydda barnen, säger Pia Sundell, vice ordförande för Svenska Kvinnoförbundet.
15.11.2023 kl. 11:28

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad med vad som händer i Svenska Kvinnoförbundet och jämställdhetspolitiken.

Tillsammans kan vi skapa ett jämställt samhälle

Svenska Kvinnoförbundet är en liberal röst för feminism, frihet och mänskliga rättigheter. Vi är en politisk kvinnoorganisation för liberala feminister i Finland.