Feminism ger frihet
Text
Vi arbetar för ett jämställt samhälle där varje människa är fri att göra sina egna val utan att begränsas av stereotypa könsroller.

Åsa Wallendahl: Våld mot kvinnor är ett samhällsproblem

Den 25 november är den internationella dagen för avskaffandet av våld mot kvinnor, en dag som uppmärksammats av Förenta nationerna och runt om i världen sedan 1999. Byggnader lyses upp i orange och kampanjer och evenemang för att höja medvetenheten ordnas i en strid ström. Våld mot kvinnor är ett globalt problem som har djup påverkan på individen, familjer och samhället.
25.11.2021 kl. 08:00
Bild på Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm

Anita Westerholm: Långsiktigt och systematiskt våldsförebyggande arbete krävs på alla nivåer!

Alla har rätt till ett liv i trygghet, till ett liv fritt från våld. Det här är någonting som tyvärr inte uppfylls i Finland. Våld mot kvinnor är ett av de största människorättsproblemen i vårt land. Den här veckan uppmärksammar vi FN:s internationella dag mot våld mot kvinnor.
26.11.2021 kl. 00:00
bild på en pappa som bär en flicka i famnen

Rhea Sundén: Det behövs positiva manliga förebilder

Idag 19.11 uppmärksammar vi den internationella mansdagen. Läs Rhea Sundéns bloggtext om hennes tankar kring dagen.
19.11.2021 kl. 10:36

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad med vad som händer i Svenska Kvinnoförbundet och jämställdhetspolitiken.

Tillsammans kan vi skapa ett jämställt samhälle

Svenska Kvinnoförbundet är en liberal röst för feminism, frihet och mänskliga rättigheter. Vi är en politisk kvinnoorganisation för liberala feminister i Finland.