Biaudet och Westerholm: Vi stöder kvinnornas kamp i Iran

I Iran fylls gator och torg av protesterande människor. Kvinnor klipper av sitt hår och bränner slöjor i protest mot regimen och sedlighetspolisen i landet. Kvinnorna i Iran visar på ett oerhört mod genom sina handlingar i kampen för frihet.
Anita Westerholm utanför sjukhus

Anita Westerholm: Patientsäkerhet för alla!

Det är sällan jag är så här förbannad. År 2020 stängde man samjouren vid Raseborgs sjukhus trots att rapport och kommuners utlåtanden var för bevarande av samjouren liksom en stor folklig opinion.
Anita Westerholm framför riksdagen

Anita Westerholm: Satsningar på trygghet i budgeten är välkomna !

Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm gläds bland annat åt de satsningar som görs för att stärka jämställdheten och brottsoffers ställning.
Anita Westerholm och Julia Ståhle

Westerholm och Ståhle: Finlands abortlagstiftning måste moderniseras

Behandlingen av medborgarinitiativet som kräver att den nuvarande abortlagstiftningen från 1970 ska revideras har inletts.
den på stipendiaten Gunilla Luther-Lindqvist är tagen av Linda Tallroth-Paananen

Gunilla Luther-Lindqvist är årets Fredrika

Människor på flykt undan konflikter, krig och rädsla är i akut behov av hjälp, skydd, boende, mat och trygghet. Årets Fredrika-stipendiat Gunilla Luther-Lindqvist är frivilligarbetaren som outtröttligt jobbar för att hjälpbehövande och utsatta ska få en tryggare tillvaro.

Isabel Flemming: Tänk på våra ukrainska medsystrar!

Tänk att en augustimorgon vakna till ljudet av vågor som slår mot stenarna och fiskmåsar som skriker i skyn. Att få dra undan gardinen från fönstret och mötas av strålande sol. Att få gå ut på en brygga och känna en sval bris på ditt ansikte. Att få vakna i ett land och på ett ställe där din största utmaning för dagen är att fundera ut vad du ska göra till middag.
Anita Westerholm allas rätt att älska

Anita Westerholm: Ännu krävs mycket arbete för sexuella- och könsminoriteters rättigheter!

Svenska Kvinnoförbundet jobbar för ett inkluderande och jämlikt samhälle där alla människors lika värde och lika rättigheter respekteras och efterlevs. Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm är mycket upprörd och ser oroande på den senaste tidens attacker mot HBTQI+-samhället och understryker att vi måste fortsätta jobba för alla människors lika rättigheter i samhället.
bild på kvinnoförbundet presidium

Trygga, hållbara och jämställda arbetsförhållanden krävs inom den offentliga sektorn

Kvinnorna är välfärdssamhällets ryggrad bland den offentliga sektorns anställda. Kvinnor är i betydligt högre grad än män anställda inom den offentliga sektorn i Finland. Inom social- och sjukvården utgör kvinnornas andel av arbetskraften 86 % och inom utbildningssektorn är andelen 68%. (2019)
bild på Anita Westerholm

Anita Westerholm: Självbestämmanderätten och jämlikhet ska säkerställas i steriliseringslagen!

Svenska Kvinnoförbundet vill att steriliseringslagen revideras och att individens självbestämmanderätt stärks.

Alla rekryter har rätt till en trygg militärtjänstgöring!

Motion 6 till Svenska Kvinnoförbundets årsmöte 2022