Blåsippor med texten framtiden är jämställd

Svenska Kvinnoförbundet lanserar sitt riksdagsvalsprogram: Framtiden är jämställd!

Svenska Kvinnoförbundets valprogram inför riksdagsvalet den 2 april ”Framtiden är jämställd” lanserades idag. Programmet består av nio temahelheter med konkreta mål och åtgärder i frågor som berör jämställdhet och jämlikhet i regeringen på olika ämnesområden som utbildning, familje- och arbetsliv, äldres liv och hälsa samt utrikespolitik, fred och säkerhet.
Ramieza Mahdi

Ramieza Mahdi vill fortsätta som vice ordförande för Svenska Kvinnoförbundet

Ramieza Mahdi ställer sig till förfogande för omval till vice ordförande för Svenska Kvinnoförbundet. Mahdi har suttit som förbundets vice ordförande sedan 2020. Årsmötet hålls i Karleby 11-12 februari.
Sari Somppi vice ordförande

Sari Somppi vill fortsätta som Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande

Sari Somppi meddelar att hon ställer upp för omval till vice ordförande för Svenska Kvinnoförbundet. Somppi har fungerat som förbundets vice ordförande sedan september 2020. Svenska Kvinnoförbundet väljer en ny förbundsstyrelse på årsmötet i Karleby 11-12 februari.
Pia Sundell

Pia Sundell vill fortsätta som Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande

Pia Sundell ställer sig till förfogande för omval till vice ordförande för Svenska Kvinnoförbundet. Sundell har fungerat som förbundets vice ordförande sedan september 2020.  Svenska Kvinnoförbundet väljer en ny förbundsstyrelse på årsmötet i Karleby 11-12 februari.

Anita Westerholm vill fortsätta leda Svenska Kvinnoförbundet

Anita Westerholm ställer upp för omval till ordförande för Svenska Kvinnoförbundet. Westerholm valdes till ordförande i september 2020 och har lett förbundet sedan dess. Svenska Kvinnoförbundet sammanträder till årsmöte den 10-12 februari i Karleby och väljer då en ny förbundsstyrelse.

Våld mot kvinnor är ett brott mot mänskliga rättigheter och ett hot mot jämställdhet och folkhälsa

Idag uppmärksammas den internationella dagen mot våld mot kvinnor. Att minska på våldet mot kvinnor är en viktig målsättning. Regeringen och Svenska folkpartiets ministergrupp har aktivt jobbat med åtgärder för att förhindra våld mot kvinnor och könsbaserat våld.

Ramieza Mahdi ställer sig till förfogande som kandidat i riksdagsvalet 2023

Ramieza Mahdi ställer sig till förfogande att kandidera i riksdagsvalet i Vasa valkrets för Svenska folkpartiet.
Anita Westerholm bestämd pink blus

Westerholm: Vi kräver framsteg, från och med idag arbetar kvinnor oavlönat!

Idag uppmärksammas kvinnornas lönedag, som symboliserar löneskillnaden mellan kvinnor och män. Löneskillnaden i Finland är i medeltal 15,7 % detta år, vilket i teorin betyder att från och med idag fram till slutet av året arbetar kvinnorna oavlönat.
Anita Westerholm utanför riksdagen

Westerholm: Äntligen steg i rätt riktning gällande abortlagstiftningen!

Igår debatterades medborgarinitiativet Egen Vilja 2020 som är för en ny abortlagstiftning i riksdagen. Svenska Kvinnoförbundet anser att det är av största vikt att stärka självbestämmanderätten för kvinnor över sin egen kropp samt att garantera rättigheten till fri och trygg abort. Det står alldeles klart att den finska abortlagstiftningen som är från år 1970 måste uppdateras och moderniseras. Social- och hälsovårdsutskottets förslag till beslut är ett steg i rätt riktning.

Flickor ska ha rätten att bestämma över sina liv, sin framtid och sin kropp

Tisdagen 11.10 uppmärksammas den internationella flickdagen. Dagen firar flickors kraft världen över, men fokuserar särskilt på det arbete som måste bli gjort för att förbättra flickors ställning globalt. På många ställen i världen är flickor ännu särskilt utsatta och åtgärder måste vidtas för att världen ska bli mera jämställd. Temat för årets internationella flickdag är flickor och ekonomi. SFP:s ordförande, justitieminister Anna-Maja Henriksson och Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm framhåller vikten av målmedvetet jämställdhetsarbete.