Bild på Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Pia Sundell

Pia Sundell: Finland åttonde bäst på jämställdhet i EU

Det europeiska jämställdhetsinstitutet EIGE har offentliggjort jämställdhetsindexet för 2023. Med totala poängen 74,4, där talet 100 beskriver fullständig jämställdhet, placerar sig Finland på en åttonde plats i EU. Det är dags att ta Finland upp till toppen av listan, säger Pia Sundell, vice ordförande för Svenska Kvinnoförbundet.
Bild på Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Pia Sundell

Pia Sundell ny vice ordförande för Tane

Svenska Kvinnoförbundet gratulerar Pia Sundell som har blivit vald till vice ordförande för Delegationen för jämställdhetsärenden (Tane) för riksdagens mandattid 2023-2027.
Bild på Eva-Maria Strömsholm i ett en skog med höstlöv

Eva-Maria Strömsholm: Förbättra tillgången till gynekologiska undersökningar inom bashälsovården!

Bashälsovården behöver mer kunskap om gynekologiska sjukdomar, och undersökningar för kvinnor med gynekologiska besvär bör erbjudas utan fördröjning, säger Eva-Maria Strömsholm, ersättare i Österbottens välfärdsområdes fullmäktige (SFP).
Bild på Eva-Maria Strömsholm

Österbottens välfärdsområde inför HPV-tester som screeningmetod för livmoderhalscancer

För ungefär ett år sedan lämnade fullmäktigeledamot Eva-Maria Strömsholm in en motion till dåvarande Samkommunen för Österbottens välfärdsområde om att påbörja HPV-tester som screeningmetod för livmoderhalscancer. I dagens blogginlägg kan du läsa mera om HPV-tester som screeningmetod.
Bild på Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm på riksdagshusets trappa

Anita Westerholm: Trygga papperslösas rätt till hälso- och sjukvård!

Rätten till hälso- och sjukvård är en grundläggande mänsklig rättighet. Papperslösa människor har samma människovärde och ska ha rätt till hälsa som alla andra, säger Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm.
En bild på Finlands riksdagshus bakom gröna trädgrenar

Stå upp för aborträtten!

Idag är den globala dagen för säkra aborter. Vi på Svenska Kvinnoförbundet står upp för aborträtten, både i Finland och globalt. Är du med oss?
Bild på Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Sari Somppi

Sari Somppi: Trygga brottsofferarbetet!

Finansieringen för tjänster som stöder brottsoffer måste tryggas, säger Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Sari Somppi inför regeringens budgetria.
Bild på årets Fredrika Runeberg-stipendiat Petra Laiti

Sameaktivisten Petra Laiti är årets Fredrika

Årets Fredrika Runeberg-stipendiat motarbetar diskriminering och rasism och kämpar för demokrati och mänskliga rättigheter.
Bild på Finlands riksdagshus

Svenska Kvinnoförbundet: Nu behövs konkreta åtgärder!

Regeringens meddelande mot rasism och diskriminering är en viktig signal för nolltolerans mot rasism i Finland. Svenska Kvinnoförbundet ser det viktigt att regeringen har förbundit sig att aktivt motarbeta rasism i samhället.

Anita Westerholm: Vi måste stärka ungas framtidstro och skapa ett familjevänligt samhälle

Familjepolitiken ska stöda förutsättningarna för att kunna bilda familj för den som så önskar. Inte öka ungdomars stress i ett livsskede som redan är fullt med press över studieresultat och framtida arbetsmöjligheter, säger Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm.