Emilie Jäntti

Emilie Jäntti: Vägen till ett jämställt försvar, del 5

När jag ryckte in i Dragsvik i kontingent 2/21 var jag otroligt förväntansfull, motiverad och såg verkligen fram emot att frivilligt tjänstgöra för mitt land. Något jag hade talat om sedan jag var 12 år gammal; "Mamma detta skall jag göra när jag blir stor".
Anita Westerholm utanför riksdagen

Anita Westerholm: Vi måste främja jämställdhet inom teknologi och innovation!

Inför Jämställdhetsdagen den 19 mars uppmärksammar vi de stora utmaningarna inom teknologi och innovation för jämställdheten. Utmaningarna beror delvis på könssegregationen på arbetsmarknaden och kvinnors underrepresentation inom STEM-utbildningar och branscher.
Henrika (t.h.) och hennes mamma

Henrika Backlund: Vägen till ett jämställt försvar,  del 4

Verksamhetskulturen var formad enbart utifrån en maskulin norm och du skulle som kvinna passa in i den, och främst visa att du var lojal mot gruppen för att välkomnas.

Heidi Himmanen: Vägen till ett jämställt försvar, del 3

Mitt intresse för försvaret väcktes i högstadieåldern i början av 90-talet. Jag förstod att min mormor, som ofta berättade om sina upplevelser som lotta i kriget, och hennes generation hade gjort en stor insats för Finlands självständighet. De hade inget val men de tvekade inte. Jag kände att jag inte heller skulle tveka. Som tonåring kändes krig avlägset, även om det talades om kärnvapenhot och tredje världskriget.

Svenska Kvinnoförbundet: Ett starkt försvar är ett jämställt försvar!

Svenska Kvinnoförbundet beslöt under sitt årsmöte i Karleby att jobba för en reform av värnplikten och införa allmän värnplikt oavsett kön.

Henrika Backlund: Vägen till ett jämställt försvar, del 2

“Kvinnornas militärutbildning skall genomföras på alla nivåer i utbildningssystemet, integrerat och med så få specialarrangemang som möjligt. Det skall inte göras skillnad mellan män och kvinnor men de specialkrav krigstida uppgifter kräver, skall tas i beaktande. Varje uppgift skall besättas med en person som oberoende av kön uppfyller förutsättningarna för att klara av uppgiften. All utbildning och alla uppgifter skall vara tillgängliga för kvinnor”.

Resolution från Svenska Kvinnoförbundets årsmöte 2023

Kvinnor och barn är fortfarande de mest sårbara och utsatta både i Finland och internationellt.  De kvinnor och barn som lever i krigsdrabbade länder lever med flerdubbla faror - dels krigets fasor i sig, men också med risken för att bli utsatta för våld, sexuellt våld och människohandel.

Anita Westerholm omvald till Svenska Kvinnoförbundets ordförande

Svenska Kvinnoförbundets årsmöte har idag omvalt Anita Westerholm, 27, från Ekenäs, Raseborg, till förbundsordförande. Westerholm brinner för den politik Svenska Kvinnoförbundet för och ser fram emot att fortsätta arbeta för ett jämställt samhälle.
Henrika backlund

Henrika Backlund: Vägen till ett jämställt försvar, del 1

“Kvinnor är inte tillräckligt stabila på det mentala planet” löd motiveringen då män tog ställning mot förslaget om att tillåta militärtjänstgöring för kvinnor på 1990-talet.
Ramieza Mahdi

Ramieza Mahdi: Flickors och kvinnors kroppsliga autonomi är också mänskliga rättigheter!

Idag den 6.2 uppmärksammas den internationella dagen mot kvinnlig könsstympning. Könsstympning av flickor och kvinnor görs för att kontrollera flickors och kvinnors kroppar och sexualitet. Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Ramieza Mahdi lyfter fram åtgärder vi i Finland bör göra för att stöda dem i riskzonen för kvinnlig könsstympning.