Artikel

Bild på Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm på riksdagshusets trappa

Anita Westerholm: Vi måste fortsätta arbeta för mänskliga rättigheter!

Människors lika värde och rättigheter är någonting som borde vara en självklarhet, men tyvärr är det långt ifrån vår verklighet. Vi måste fortsätta arbeta för mänskliga rättigheter.
Bild på Svenska Kvinnoförbundets presidium med texten Svenska Kvinnoförbundet accepterar inte sexuella trakasserier, våld mot kvinnor eller rasism

Svenska Kvinnoförbundet arbetar för att regeringen ska bekämpa våld mot kvinnor, sexuella trakasserier och annat osakligt beteende. Vi förutsätter att regeringen tar fram ett jämställdhetsprogram för regeringsperioden och tilldelar det tillräckliga resurser.
Bild på Svenska Kvinnoförbundets presidium Pia Sundell, Sari Somppi, Anita Westerholm och Ramieza Mahdi

Jämställdhetsarbetet måste ledas målmedvetet

Henrika Backlunds sommarprat om sin karriär inom försvarsmakten har gett upphov till diskussion i media och kommentarsfälten. Svenska Kvinnoförbundet anser att det är mycket viktigt att diskussionen om jämställdhets- och jämlikhetsarbete begås och att det inte får stanna där utan att arbetet behöver göras målmedvetet.
Ansök till Svenska Kvinnoförbundets utskott - Ansökan är öppen fram till den 22 maj 2023

Ansök till Svenska Kvinnoförbundets utskott!

Svenska Kvinnoförbundets utskott jobbar med att stärka förbundets profil och politik inom olika delområden såsom nationell jämställdhetspolitik, internationellt samarbete, förbundets organisation och ekonomi.

Vi måste stödja ungdomars välbefinnande

Proposition 1 till Svenska Kvinnoförbundets årsmöte 2023

Förbättra tillgången till fertilitetsbehandlingar och stöd för ofrivilligt barnlösa

Proposition 2 till Svenska Kvinnoförbundets årsmöte 2023