Feminism ger frihet
Text
Vi arbetar för ett jämställt samhälle där varje människa är fri att göra sina egna val utan att begränsas av stereotypa könsroller.

Lotta Keskinen: Dags för jämställda löner!

Idag uppmärksammar vi kvinnornas lönedag, som symboliserar löneskillnaden mellan kvinnor och män. Löneskillnaden i Finland är i medeltal 16 % detta år, vilket i teorin betyder att från och med idag fram till slutet av året arbetar kvinnorna oavlönat. Trots detta skall ändå mat, boende med mera betalas precis som vanligt.
04.11.2019 kl. 08:30

En ambitiös familjeledighetsreform är en investeringsprioritering

Vårt nuvarande system utgår från kärnfamiljen som vi är vana vid att den ser ut, trots att det i dag finns en mångfald av familjekonstellationer att ta i beaktande, säger Anna Jungner-Nordgren och Anders Adlercreutz.
08.03.2019 kl. 11:37

Debattartikel: Kön måste införas som grund i lagstiftningen för hatbrott

Studier ur ett intersektionellt perspektiv ger vid handen att en ännu mer utsatt grupp är unga kvinnor med minoritetsbakgrund.
18.09.2017 kl. 14:00

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad med vad som händer i Svenska Kvinnoförbundet och jämställdhetspolitiken.

Tillsammans kan vi skapa ett jämställt samhälle

Svenska Kvinnoförbundet är en liberal röst för feminism, frihet och mänskliga rättigheter. Vi är en politisk kvinnoorganisation för liberala feminister i Finland.