Feminism ger frihet
Text
Vi arbetar för ett jämställt samhälle där varje människa är fri att göra sina egna val utan att begränsas av stereotypa könsroller.

Bild på Anita Westerholm

Anita Westerholm: Kvinnlig könsstympning måste stoppas

Idag på internationella dagen för nolltolerans av könsstympning uppmärksammas kvinnlig könsstympning. Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Anita Westerholm påminner om att skrivelsen i regeringsprogrammet om att trygga resurserna för att stoppa könsstympning är oerhört viktig. Det krävs många olika slags förebyggande och motverkande åtgärder i arbetet mot könsstympning, säger Westerholm.
06.02.2020 kl. 17:04
Bild på Anna Jungner-Nordgren

Jungner-Nordgren välkomnar jämställd föräldraledighet

Idag presenterar regeringen sin modell för en reform av familjeledigheterna i Finland. I modellen ökar den inkomstrelaterade föräldradagpenningen från nuvarande 11,5 till drygt 14 månader. Den föreslagna modellen är en progressiv förändring som på många sätt kommer att öka jämlikheten och jämställdheten, säger Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anna Jungner-Nordgren.
05.02.2020 kl. 14:06
Bild på Sari Somppi

Sari Somppi: Sexistiska målningar är ett hot mot jämställdheten

Idag öppnar en ny dansk krogkedja i Vasa med sexistiska målningar på väggen. En av målningarna illustrerar bland annat en lättklädd kvinna som poserar och en äldre man som leende tittar henne under kjolen. Sari Somppi från Svenska Kvinnoförbundets förbundsstyrelse ställer sig kritisk till målningarna.
31.01.2020 kl. 15:47

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad med vad som händer i Svenska Kvinnoförbundet och jämställdhetspolitiken.

Tillsammans kan vi skapa ett jämställt samhälle

Svenska Kvinnoförbundet är en liberal röst för feminism, frihet och mänskliga rättigheter. Vi är en politisk kvinnoorganisation för liberala feminister i Finland.