Aktuellt

Bild på Ramieza Mahdi med texten Trygga kvinnors lika tillgång till klimatsmart jordbruk!

Ramieza Mahdi: Trygga kvinnors lika tillgång till klimatsmart jordbruk!

Vi måste integrera jämställdhet inom jordbruket och stärka kvinnors delaktighet i planeringsprocessen, säger vice ordförande Ramieza Mahdi idag på internationella landsbygdskvinnors dag.

Ramieza Mahdi: Vi måste flytta fokus från offer till förövare

Det är chockerande att vi ännu år 2021 talar om flickors och kvinnors val av kläder och skuldbelägger dem för att de blir utsatta för sexuella trakasserier. Har vi inte kommit längre än så?
Bild på Anita Westerholm och texten Abort ska vara laglig, tillgänglig och säker för alla kvinnor

Westerholm: Abort ska vara laglig, tillgänglig och säker för alla kvinnor

Idag den 28 september infaller den internationella dagen för säkra aborter – International Safe Abortion Day. Idag samlas försvarare av kvinnors rättigheter runt om i världen för att fira framgångar för kvinnors rätt till sina egna kroppar, och för att fortsätta kämpa i de länder där rättigheterna har inskränkts eller saknas helt och hållet.
Bild på Anita Westerholm

Westerholm: Jämställd välfärd, närservice och service på svenska viktiga frågor i välfärdsområdesvalet

Finland förbereder sig på det första välfärdsområdesvalet som hålls den 23 januari. Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm, som även är stadsstyrelseordförande i Raseborg, har idag nominerats till kandidat i välfärdsområdesvalet i Västra Nyland.
Bild på Ramieza Mahdi

Mahdi: Kvinnor måste få inflytande i fredsprocesser

Idag på FN:s internationella fredsdag skriver Ramieza Mahdi om FN:s nyaste rapport "Our Common Agenda" samt om behovet av att stärka kvinnors inflytande inom fred och säkerhet.
Svenska Kvinnoförbundet söker en tf. politiskt sakkunnig

Vi söker en tf. politiskt sakkunnig till Svenska Kvinnoförbundets kansli i Helsingfors. Sista ansökningsdag 3 oktober 2021.

Westerholm: Abort ska vara laglig, tillgänglig och säker för alla kvinnor

Idag den 28 september infaller den internationella dagen för säkra aborter – International Safe Abortion Day. Svenska Kvinnoförbundet anser att den finska abortlagstiftningen som är från år 1970 behöver uppdateras och moderniseras.
Bild på Charlotte Wieliczko och Tuula Colliander från HelsingforsMission

Krisjouren för unga får Fredrika Runeberg-stipendiet

Kriser gör många problem ännu svårare. Krisjouren för unga vid HelsingforsMission motverkar känslan av ensamhet och bekämpar utsatthet och illamående bland unga och unga vuxna. Nu får Krisjouren Fredrika Runeberg-stipendiet på 10 000 euro.
Bild på Ramieza Mahdi

Mahdi: Vi får inte stå handfallna inför hotet mot flickors och kvinnors rättigheter i Afghanistan

Talibanernas övertagande av makten i Afghanistan är ett allvarligt hot mot det fortsatta arbetet för flickors och kvinnors rättigheter. Afghanerna och de afghanska kvinnorna får inte glömmas igen, säger vice ordförande Ramieza Mahdi i ett pressmeddelande idag.
Bild på Anita Westerholm

Svenska Kvinnoförbundet om redogörelsen om jämställdhetspolitiken

I sina kommentarer till beredningen av statsrådets jämställdhetspolitiska redogörelse betonar Svenska Kvinnoförbundet att Finland har ett ansvar att uppmärksamma kvinnors välmående, säkerhet och sexuella och reproduktiva rättigheter nationellt och internationellt.