Bild på Anita Westerholm

Anita Westerholm svarar på 10 frågor om feminism och jämställdhet

På Svenska Kvinnoförbundets årsmöte den 21-22 mars i Närpes kommer vi att välja ny ordförande för förbundet. Den här veckan presenterar sig kandidaterna till ordförandeposten för Svenska Kvinnoförbundet genom att besvara 10 frågor. Idag kan står Anita Westerholm i turen.
Bild på Pia Sundell

Pia Sundell svarar på 10 frågor om feminism och jämställdhet

På Svenska Kvinnoförbundets årsmöte den 21-22 mars i Närpes kommer vi att välja ny ordförande för förbundet. Den här veckan presenterar sig kandidaterna till ordförandeposten för Svenska Kvinnoförbundet genom att besvara 10 frågor. Idag berättar Pia Sundell vad feminism och jämställdhet är för henne.
Bild på Ramieza Mahdi

Ramieza Mahdi svarar på 10 frågor om feminism och jämställdhet

På Svenska Kvinnoförbundets årsmöte den 21-22 mars i Närpes kommer vi att välja ny ordförande för förbundet. Den här veckan presenterar sig kandidaterna till ordförandeposten för Svenska Kvinnoförbundet genom att besvara 10 frågor. Först i turen är Ramieza Mahdi.
Bild på Anna Jungner-Nordgren

Jungner-Nordgren välkomnar jämställd föräldraledighet

Idag presenterar regeringen sin modell för en reform av familjeledigheterna i Finland. I modellen ökar den inkomstrelaterade föräldradagpenningen från nuvarande 11,5 till drygt 14 månader. Den föreslagna modellen är en progressiv förändring som på många sätt kommer att öka jämlikheten och jämställdheten, säger Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anna Jungner-Nordgren.
Bild på Sari Somppi

Sari Somppi: Sexistiska målningar är ett hot mot jämställdheten

Idag öppnar en ny dansk krogkedja i Vasa med sexistiska målningar på väggen. En av målningarna illustrerar bland annat en lättklädd kvinna som poserar och en äldre man som leende tittar henne under kjolen. Sari Somppi från Svenska Kvinnoförbundets förbundsstyrelse ställer sig kritisk till målningarna.
Bild på Pia Sundell

Pia Sundell ställer upp i Svenska Kvinnoförbundets ordförandeval

Pia Sundell ställer upp i ordförandekampen inom Svenska Kvinnoförbundet. Sundell meddelar idag att hon ställer sig till förfogande i valet av ny ordförande för förbundet efter avgående Anna Jungner-Nordgren.
Bild på Catarina Silvander

Catarina Silvander: Vi behöver kvinnogemenskap

I dagens blogginlägg berättar Catarina Silvander om sin feministiska vandring och om vikten av att hitta en stärkande och stöjdande kvinnogemenskap.
Bild på Anita Westerholm

Anita Westerholm vill bli Svenska Kvinnoförbundets ordförande

Anita Westerholm, vice ordförande för Svenska Kvinnoförbundet, är redo att axla ansvar och föra jämställdhetsarbetet framåt. Hon meddelar idag att hon ställer sig till förfogande för posten som Svenska Kvinnoförbundets ordförande.
Bild på Anna Jungner-Nordgren

Jungner-Nordgren: Ge sjukdagpenning för utbrändhet

Idag är utbrändhet ett växande problem framför allt bland unga kvinnor. Allt fler upplever stress i vardagen och rapporterar symptom på svår utbrändhet. Det här är ett stort problem bland unga kvinnor som kan få långtgående konsekvenser i livet, säger Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anna Jungner-Nordgren.
Bild på Ramieza Mahdi

Ramieza Mahdi vill bli ordförande för Svenska Kvinnoförbundet

Ramieza Mahdi ställer sig till förfogande för Svenska Kvinnoförbundets ordförandeskap. Mahdi brinner för jämställdhet och integrationspolitiska frågor. Hon arbetar för detta både lokalt och regionalt.