Aktuellt

Den internationella landsbygdskvinnans dag, rural Finland 3.0

Idag firas den internationella landsbygdskvinnans dag (World Rural Women’s Day). Dagen firas den 15.10 och den är tänkt att uppmärksamma kvinnors betydelse för landsbygden, speciellt i tredje världen där kvinnors insatser för att bekämpa fattigdomen är klart avgörande i många fall.
Bild på Johanna Pakkanen, generalsekreterare på Nytkis.

Män som hatar unga kvinnor

Idag gästbloggar Johanna Pakkanen, generalsekreterare på NYTKIS – Kvinnoorganisationer i samarbete, om unga kvinnors välmående, diskriminering och män som hatar unga kvinnor.

Jungner-Nordgren: #Metoo - vägen mot förändring

För att de verkligheter som avslöjades i samband med #metoo ska kunna försvinna till historieböckerna en gång för alla, är vi skyldiga dessa kvinnor, framtidens flickor och kvinnor och de kvinnor som inte gavs möjlighet att yppa sina erfarenheter, att föra en feministisk politik och fortsätta jobba för en omvälvande förändring.

Pekingplattformen – 25 års kamp för kvinnors rättigheter

Idag gästbloggar Anniina Vainio, organisationschef på Kvinnoorganisationernas Centralförbund, om Pekingplattformen och medborgarorganisationernas Peking +25 rapport.

Keskinen välkomnar initiativet att utreda anonyma rekryteringar

För att produktiviteten ska öka krävs nationella satsningar på att främja jämställdheten på den finländska arbetsmarknaden. Det konstaterade Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Lotta Keskinen på SFP:s partidag i Vasa.

Westerholm: Finlands abortlagstiftning måste förnyas

Tänk att vi ännu år 2019 inte har fri aborträtt, utan att vissa kriterier måste uppfyllas. Här måste vi kämpa för förändring - kvinnans rätt att bestämma över sin egen kropp ska alltid gå först, säger Westerholm.

EU, rättsstatens obevekliga försvarare

Globaliseringen och digitaliseringen har öppnat upp för alla former av exploatering av känslig information, maktförhållanden och resurser, säger Anna Jungner-Nordgren.

Intresseanmälan till Kvinnoförbundets utskott 2019-2021

Nu är det dags att söka till Svenska Kvinnoförbundets utskott! Vill du vara med och påverka Kvinnoförbundets verksamhet och politik? Vi har flera intressanta utskott att välja mellan. Deadline för ansökan är den 26.5.

Dags för ett jämställt Europa!

Det finns idag en djup spricka mellan de EU-medlemsländer som står upp för humanism och demokrati och de som systematiskt kränker rättsstaten och medborgarnas rättigheter och vägrar ta ansvar för asylsökande.

Det är dags för ett jämställt Europa!

Svenska Kvinnoförbundet lanserar idag sitt EU-valsprogram. Förbundet vill se ett jämställt Europa med särskilda satsningar på trygghet, digitalisering och arbetsmarknad.