Bild på Ann-Helen Saarinen

Ann-Helen Saarinen: Droppen som fick bägaren att rinna över

I dagens blogginlägg skriver Ann-Helen Saarinen, medlem i Svenska Kvinnoförbundets jämställdhetspolitiska utskott, om vårdkrisen, arbetsvillkoren och lönerna inom den kvinnodominerade vårdbranschen i skuggan av coronapandemin.
Bild på Nina Stubb, medlem i Svenska Kvinnoförbundets internationella utskott

Nina Stubb: FN, kvinnorna, freden och säkerheten

Idag på FN:s 76:e födelsedag skriver Nina Stubb, medlem i Kvinnoförbundets internationella utskott, ett blogginlägg om FN:s styrkor och svagheter, resolution 1325 om kvinnor, fred och säkerhet och om hur agendan kan framskrida genom enskilda, individuella möten.
Bild på Ramieza Mahdi med texten Trygga kvinnors lika tillgång till klimatsmart jordbruk!

Ramieza Mahdi: Trygga kvinnors lika tillgång till klimatsmart jordbruk!

Vi måste integrera jämställdhet inom jordbruket och stärka kvinnors delaktighet i planeringsprocessen, säger vice ordförande Ramieza Mahdi idag på internationella landsbygdskvinnors dag.
Bild på Ramieza Mahdi

Ramieza Mahdi: Vi måste flytta fokus från offer till förövare

Det är chockerande att vi ännu år 2021 talar om flickors och kvinnors val av kläder och skuldbelägger dem för att de blir utsatta för sexuella trakasserier. Har vi inte kommit längre än så?
Bild på Anita Westerholm och texten Abort ska vara laglig, tillgänglig och säker för alla kvinnor

Westerholm: Abort ska vara laglig, tillgänglig och säker för alla kvinnor

Idag den 28 september infaller den internationella dagen för säkra aborter – International Safe Abortion Day. Idag samlas försvarare av kvinnors rättigheter runt om i världen för att fira framgångar för kvinnors rätt till sina egna kroppar, och för att fortsätta kämpa i de länder där rättigheterna har inskränkts eller saknas helt och hållet.
Bild på Ramieza Mahdi

Mahdi: Kvinnor måste få inflytande i fredsprocesser

Idag på FN:s internationella fredsdag skriver Ramieza Mahdi om FN:s nyaste rapport "Our Common Agenda" samt om behovet av att stärka kvinnors inflytande inom fred och säkerhet.

Westerholm: Abort ska vara laglig, tillgänglig och säker för alla kvinnor

Idag den 28 september infaller den internationella dagen för säkra aborter – International Safe Abortion Day. Svenska Kvinnoförbundet anser att den finska abortlagstiftningen som är från år 1970 behöver uppdateras och moderniseras.
Bild på Anita Westerholm

Svenska Kvinnoförbundet om redogörelsen om jämställdhetspolitiken

I sina kommentarer till beredningen av statsrådets jämställdhetspolitiska redogörelse betonar Svenska Kvinnoförbundet att Finland har ett ansvar att uppmärksamma kvinnors välmående, säkerhet och sexuella och reproduktiva rättigheter nationellt och internationellt.
Bild på Anita Westerholm

Anita Westerholm vill se en jämställd representation i kommunerna

Inför söndagens kommunalval lyfter Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm betydelsen av att det finns en mångfald och en jämställd representation bland beslutsfattarna i kommunerna.
Bild på Anita Westerholm

Westerholm: Anställda inom småbarnspedagogiken bör få yrkeskläder

Det borde vara en självklarhet att kommunen som arbetsgivare bekostar yrkeskläder inom småbarnspedagogiken, precis som i många andra yrkeskategorier, anser Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm.