Barnfamiljernas situation i dagens Finland bör uppmärksammas i större utsträckning än nuläget. Dels på grund av rättvise- och jämställdhetsorsaker och dels ifall önskan att fler barn ska födas i Finland faktiskt är allvarligt menad.
Enligt en färsk enkät från Stakes mår majoriteten av finländarna idag bättre än tidigare men välfärdsskillnaderna har ökat. Mest påverkas skillnaderna av faktorer som ålder, arbetsmarknadsstatus och familjesituation. För barnfamiljer har faktorer som att ha små barn, vara ensamstående förälder och ha många barn, blivit fattigdomsrisker. Samtidigt växer välfärdsskillnaderna mellan förvärvsarbetande och arbetslösa. Realvärdet för dagpenningarnas miniminivåer släpar efter de förvärvsarbetandes löneutveckling, vilket leder till växande inkomstklyftor samt fattigdom bland dem som lever på minimiskyddet.
Att bli föräldraledig är fortfarande i krassa ekonomiska termer som att dra en nitlott i jämförelse med att bli arbetslös om man inte har några inkomster att falla tillbaka på som man kan basera dagpenningen på.
Statistiken visar att åldern för när kvinnor får sitt första barn har stigit. Trycket är stort på att studera och skaffa sig en examen för att därefter möta arbetslivets ökande krav. Unga kvinnor idag hamnar ofta i en fälla av snuttjobb och har svårt att planera sina liv då man inte vet vad man gör och var man arbetar och bor om ett halvt år. Att få en fast anställning är svårt nog. Att i denna situation samtidigt tänka sig att bilda familj och skaffa barn kan kännas besvärligt och skjuts på framtiden.
Mot bakgrunden av dylika aspekter måste systemen för de olika understöden jämställas för att i alla fall åstadkomma en jämlik bas att stå på.
Om man saknar arbetsinkomst eller då arbetsinkomsten inte berättigar till inkomstbaserad föräldradagpenning utbetalas 15,20 e per vardag. Den maximala grunddagpenningen för arbetslösa (utan barn) är 23,50 euro/dag. Att vara arbetslös och moderskaps- faderskaps- eller föräldraledig värderas tydligen olika de fall man enbart har rätt till grundnivån för dagpenningen.
Skillnaden mellan de båda grupperna är avsevärd för en månadsinkomst som utgörs av några hundralappar. Då man beaktar att arbetslöshetsersättningen utbetalas för fem dagar och föräldradagpenningen för sex dagar en normal arbetsvecka framkommer en skillnad som visar att det är ca. 26 euro mera värt per vecka att vara arbetslös än föräldraledig. Höjningen av moderskaps- faderskaps- och föräldrapenningen har under denna regeringsperiod inte varit tillräcklig.
Denna ojämlikhet i dagpenningen mellan arbetslöshetsförmån och föräldraförmån kan knappast vara ett framgångsrikt sätt att uppmuntra kvinnor och män till att vilja ha barn.
Svenska Kvinnoförbundet kräver att Svenska folkpartiet via sina representanter i regering och riksdag arbetar för:
-
att grunddagpenningen för moderskaps-, faderskaps- och föräldraledighet höjs till samma nivå som den maximala grunddagpenningen för arbetslöshet.
Svenska Kvinnoförbundet r.f.
Anna Lena Karlsson-Finne, förbundsordförande
Partistyrelsens utlåtande
Frågan som motionären tar upp är angelägen. Under moderskaps-, faderskaps- och föräldraledigheten betalas moderskaps-, faderskaps- och föräldrapenning, som beräknas enligt den sökandes bruttoinkomster. På samma sätt bestäms den särskilda moderskapspenningen och föräldrapenningen till adoptivföräldrar utifrån arbetsinkomsterna. Förmånerna söks hos Folkpensionsanstaltens lokalbyrå.
I enlighet med regeringsprogrammet att främja barnfamiljernas ställning höjdes minimibeloppet av sjuk-, moderskaps-, särskild moderskaps-, faderskaps- och föräldradagpenning samt special- vårdspenning från 11,45 euro per dag till 15,20 per vardag. Den nya sjukförsäkringslagen som stadgar om detta trädde i kraft den 1 januari år 2005.
Förmånen utgör per dag 70 % av förvärvsinkomsten till den del årsinkomsten inte överstiger 28403 euro (år 2006). Överstiger arbetsinkomsten 28403 euro men inte 43699 euro, är dagpenningen beträffande den överstigande delen 40 %. Överstiger arbetsinkomsten 43699 euro, är dagpenningen beträffande den överstigande delen 25 %. Dagpenningen beräknas enligt inkomsterna i den senast fastställda beskattningen. Dagpenningen för år 2006 fastställs enligt inkomsterna år 2004. Om inkomsterna stigit med över 20 % sedan dess, kan moderskaps-, faderskaps- eller föräldrapenning sökas på basis av dessa inkomster mot uppvisande av löneintyg.
Moderskaps-, faderskaps- och föräldrapenningens minimibelopp är 15,20 euro år 2006 och betalas om sökanden inte har några inkomster alls eller om de understiger 1091 euro per år. Minimibeloppet betalas också till pappor som är i militär- eller civiltjänst och för en förälder som återgår till arbetet under moderskaps- eller föräldraledigheten.
För en arbetslös som inte har barn under 18 år att försörja är den fulla grunddagpenningen 23,50 euro per dag. Barnförhöjningen för ett barn är 4,45 euro, för två barn totalt 6,54 och för tre eller flera barn totalt 8,43 euro.
För att inte föräldrar på moderskaps-, faderskaps- och föräldraledighet skall missgynnas i förhållande till arbetslösa bör moderskaps-, faderskaps- och föräldrapenningens nivå höjas till samma nivå som den maximala grunddagpenningen för arbetslöshet.
Partistyrelsens beslutsförslag
Partistyrelsen förslår för partidagen
-
att sfp:s representanter i riksdag och regering arbetar för att grunddagpenningen för moderskaps-, faderskaps- och föräldraledighet höjs till samma nivå som den maximala grunddagpenningen för arbetslöshet.