Artikel

Bild på Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm på riksdagshusets trappa

Anita Westerholm: Alla har rätt till ett liv fritt från våld och trakasserier!

Alla har rätt till trygghet. Ingen ska behöva känna rädsla i det offentliga rummet, det egna hemmet eller på nätet. Att det finns en färsk undersökning som visar att nästan alla kvinnor i Finland har upplevt sexuellt ofredande talar sitt tydliga språk om att vi måste bryta kvinnofientliga attityder och skapa ett tryggt samhälle för alla.
Anita Westerholm och Eva Biaudet

Biaudet och Westerholm: Vi behöver en feministisk utrikespolitik!

Om fyra dagar går Finland till val och väljer vilka som representerar oss i riksdagen och regeringen. Svenska Kvinnoförbundet anser att Finland under den kommande regeringsperioden ska anta en utrikespolitisk modell som mer systematiskt och målmedvetet främjar jämställdheten mellan könen.
Anita Westerholm utanför riksdagen

Anita Westerholm: Vi måste främja jämställdhet inom teknologi och innovation!

Inför Jämställdhetsdagen den 19 mars uppmärksammar vi de stora utmaningarna inom teknologi och innovation för jämställdheten. Utmaningarna beror delvis på könssegregationen på arbetsmarknaden och kvinnors underrepresentation inom STEM-utbildningar och branscher.

Svenska Kvinnoförbundet: Ett starkt försvar är ett jämställt försvar!

Svenska Kvinnoförbundet beslöt under sitt årsmöte i Karleby att jobba för en reform av värnplikten och införa allmän värnplikt oavsett kön.

Ramieza Mahdi ställer sig till förfogande som kandidat i riksdagsvalet 2023

Ramieza Mahdi ställer sig till förfogande att kandidera i riksdagsvalet i Vasa valkrets för Svenska folkpartiet.

Biaudet och Westerholm: Vi stöder kvinnornas kamp i Iran

I Iran fylls gator och torg av protesterande människor. Kvinnor klipper av sitt hår och bränner slöjor i protest mot regimen och sedlighetspolisen i landet. Kvinnorna i Iran visar på ett oerhört mod genom sina handlingar i kampen för frihet.
Anita Westerholm riksdagstrapport

Anita Westerholm tar sikte mot riksdagen i valet 2023

Raseborgaren Anita Westerholm brinner för samhällsbygge och kandiderar i riksdagsvalet 2023.

Jämställdhetsfrågor måste vara på agendan

Internationella kvinnodagen infaller årligen den 8 mars för att uppmärksamma kvinnors utsatta situation världen över.

Sexuellt våld är ännu idag en form av krigsmetod

Historiskt sett har våldtäkt använts som en form av vapen i krig, forskning visar att sexuella övergrepp ökar i krig och väpnade konflikter.

Tillsammans för Ukraina!

Till följd av Rysslands invasion av Ukraina har en stor flyktingvåg påbörjats i Europa. Det är mestadels kvinnor och barn som flyr, då Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj har utfärdat en order om allmän mobilisering som gäller alla ukrainska män mellan 18 och 60 år.